لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

آمریکا هند را به‌خاطر کاهش واردات نفت از ایران ستود


خانم شرمن می‌گوید که کاهش واردات نفت نشان می‌دهد دهلی‌نو با جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی تهران هم‌صداست
خانم شرمن می‌گوید که کاهش واردات نفت نشان می‌دهد دهلی‌نو با جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی تهران هم‌صداست
یک مقام بلندپایه ایالات متحده، روز جمعه سوم خردادماه، از هند به خاطر کاهش واردات نفت از ایران ستایش کرد و گفت دولت آمریکا به‌زودی در مورد اعطای دوباره معافیت‌های وارداتی به آن کشور تصمیم خواهد گرفت.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، گفته است آنچه هند انجام داده حمایت از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران به خاطر برنامه اتمیش است.

او افزوده است که این کار نشان می‌دهد دهلی‌نو با جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی تهران هم‌صداست.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفته هند تا کنون نیز گام‌های بلندی در کاهش واردات نفت از ایران برداشته و تمام اعدام و ارقام در جهت مثبتی‌اند.

خانم شرمن که در هند با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، به دهلی‌نو رفته است تا مقدمات سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا را آماده کند.

برپایه گزارش‌های رسمی، ماه فوريه گذشته، پالايشگاه‌های نفت هند به خاطر امتناع بيمه‌گران داخلی از ارائه بيمه‌نامه به نفتکش‌های حامل نفت ايران، با افتی تا مرز ۶۰ درصد در خرید نفت روبه‌رو بوده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «پرس تراست» هند این افت در خرید نفت به طور میانگین در سال مالی گذشته نزدیک به ۳۰ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی خریداران اصلی نفت ایران در آسیا، همگی واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند تا بتوانند از معافیت‌های ایالات متحده در آینده استفاده کنند. معافیت‌هایی که به آنها اجازه می‌دهد تا در آینده هم از ایران نفت بخرند بدون آنکه با مجازات‌هایی مانند قطع دسترسی به بانک‌ها یا سازوکارهای مالی آمریکا روبه‌رو شوند.

ایران برای صادرات نفت با مشکلات گوناگونی روبه‌روست که ناشی از تحریم‌های سال‌های اخیر است. مشتریان نفت برای دریافت معافیت‌های وارداتی از آمریکا و مجازات نشدن، گاه از واردات نفت از ایران می‌کاهند. از سوی دیگر ایران برای دریافت ارز ناشی از فروش نفت با مشکلات گسترده‌ای روبه‌روست و تحریم‌ها، بیمه محموله‌های نفتی را هم شامل می‌شوند که این هم کار خرید نفت از ایران را مشکل می‌کند.

بنا بر آمار و گزارش‌های شرکت‌ها و سازمان‌هایی مانند اوپک، تولید نفت خام ایران در سال گذشته میلادی در مقایسه با یک سال پیشتر از آن، نزدیک به ۹۰۰ هزار بشکه کمتر بوده است؛ این افت تولید به دلیل تحریم‌ها، مقدار بشکه‌های صادراتی نفت از ایران را به کم‌ترین میزان از سال ۱۹۸۸ میلادی (زمان پایان جنگ ایران و عراق) رساند.

ایران در ماه مارس گذشته نیز با افت تولید روبه‌رو بود، که باز هم به دلیل کاهش صادرات نفت به مشتریان اصلی خود در آسیاست.

و همه این‌ها در حالی‌ست که از همینک و در صورت ناکام ماندن تازه‌ترین دور گفت‌وگوهای اتمی بین ایران و کشورهای ۵+۱، گروهی از قانون‌گذاران و تحلیل‌گران آمریکایی طرحی را برای قطع کامل صادرات نفت ایران پیشنهاد کرده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرح جدیدی را برای افزایش محدودیت‌های فروش نفت و کسب درآمد آن آماده کرده است.
XS
SM
MD
LG