لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

شرمن: ایران در توافق نهایی می‌تواند محدود و با ‌نظارت غنی‌سازی کند


وندی شرمن
وندی شرمن
وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا که از نمایندگان اصلی آن کشور در گفت‌وگوهای اتمی با ایران نیز هست، می‌گوید در توافق نهایی میان ایران و کشورهای ۵+۱، تهران قادر خواهد بود تا برای مصارف خود به شکل «محدود» و «تحت نظارت» غنی‌سازی کند.

خانم شرمن که در اسرائیل به سر می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است برنامه غنی‌سازی ایران باید «محدود، تحت نظارت، قابل راستی‌آزمایی و با اندازه‌ای مشخص» باشد.

معاون وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اگر چنین شرایطی در برنامه غنی‌سازی ایران رعایت نشود، آنگاه توافقی نیز در کار نخواهد بود.

روزنامه هاآرتص از قول شرمن نوشته است که آمریکا نیز مانند اسرائیل ترجیح می‌داد «ایران اصلا غنی‌سازی نکند» اما این موضوع انتظاری «بعید» است.

«تایمز آف ایزرائل» نیز از قول او نقل کرده است که می‌خواهد به مقام‌های اسرائیلی بگوید، توافق با ایران بر پایه «آنچه معتقدیم نیست» بلکه برپایه «آنچه است که می‌بینیم، آنچه قابل راستی‌آزمایی و آنچه قابل نظارت است».

وندی شرمن دوم اسفند ماه و پس از گفت‌وگوهای ایران و ۵+۱ در وین به تل‌آویو سفر کرده تا با مقام‌های اسرائیلی دیدار کند.

او به خبرنگاران گفته است که آمریکا و دیگر پنج کشور طرف گفت‌وگو با ایران و نیز خود ایران، «قصد و تعهد» دارند تا بیستم ژوئیه (۲۹ تیر سال ۱۳۹۳) به توافق برسند.

نشست بعدی ایران و ۵+۱ (آمریکا، چین، آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه) برای روز ۲۶ اسفند برنامه‌ریزی شده است.

معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در اسرائیل گفته است زمان و چهارچوب مذاکرات آماده است، اما این گفت‌وگوها بسیار پیچیده خواهد بود و «من با شوق بسیار به گفت‌وگو‌ها در اسرائیل (با مقام‌های اسرائیلی) آمده‌ام».

به گفته خانم شرمن نشانی از اینکه تهران در انجام تعهداتش کوتاهی کرده باشد، دیده نمی‌شود.

با این همه به گفته او آمریکا با چشمان باز وارد این گفت‌وگوها شده و معلوم هم نیست که بتوان آن را به نتیجه رساند؛ «با این همه مهم است که مذاکره‌کنندگان ما و نیز هم‌پیمانان ما فضایی برای حل این مسئله به شکل دیپلماتیک به دست آورده‌اند. مذاکرات سخت خواهد بود و ما نمی‌توانیم آن را سخت‌تر از آنچه هست، کنیم».

خانم شرمن تاکید کرده است که در مذاکرات با ایران باید امنیت اسرائیل، آمریکا و جهان تضمین شود.

دور تازه مذاکرات در حالی آغاز شده است که قرار است کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در هفته‌های آينده برای ادامه گفت‌وگوها درباره پرونده هسته‌ای به تهران سفر می‌کند.

خبرگزاری رويترز روز اول اسفند، از کنفرانس خبری ظریف و اشتون و به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقل کرده بود که گفت‌وگوهای اخير تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در وين «شروع خوبی» برای رسيدن به توافقی نهايی به منظور پايان دادن به بحران هسته‌ای ايران بوده است.
XS
SM
MD
LG