لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

روزی که سیدنی شوکه شد


میدان مارتین، روز سه‌شنبه ۲۵ آذر
میدان مارتین، روز سه‌شنبه ۲۵ آذر

گروگان‌گیری در سیدنی توسط یک پناهنده ایرانی که با حمله پلیس و مرگ سه نفر، از جمله گروگان‌گیر پایان یافت، واکنش‌های مختلفی را از سوی دولت ایران تا کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی و یا شهروندان استرالیا همراه داشته است.

دولت ایران ضمن محکوم کردن این واقعه، می‌گوید پیش از این «مکررا» مطالبی را در مورد «شرایط روحی و روانی» این گروگانگیر با استرالیا مطرح کرده بود.

استرالیا هنوز واکنشی به این گفته‌های سخنگوی دولت ایران نشان نداده است.

محمد حسن منطقی (مشهور به شیخ هارون)، فرد گروگانگیر، دارای پرونده‌های قضائی تعارض جنسی و معاونت در قتل بوده است.

گروگانگیری در سیدنی با حمله پلیس پایان یافت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:24 0:00

روزنامه وال‌استریت‌جورنال در مورد ساعات گروگانگیری در داخل کافه لینت، می‌گوید این فرد در تلاش بوده تا رسانه‌ای را متقاعد کند، حرف‌هایش را پخش کند، اما ظاهرا هیچ کدام از رسانه‌ها با این خواسته او موافقت نکرده‌اند.

در عین حال او گروهی از گروگان‌های خود را مجبور کرده از او فیلم گرفته بر یوتیوب و صفحه‌های خود در فیس‌بوک بگذارند.

ویدئوهای یوتیوب فورا از دسترس خارج شده‌اند، همان اتفاقی که در مورد وب‌سایت این شخص افتاده است.

وال‌استریت‌جورنال در مورد یکی از نسخه‌های ویدئویی که دیده است می‌گوید یک زن گروگان در آن خواسته‌های محمد حسن منطقی را مطرح می‌کند.

هرچند هنوز جزئیات خواسته‌های او مطرح نیست، اما گزارش‌هایی در مورد انتقال پرچم گروه «حکومت اسلامی» و یا گفت‌وگو با نخست‌وزیر استرالیا در این میان مطرح شده است.

محمد حسن منطقی دارای پرونده‌های تعارض جنسی و معاونت در قتل بوده است
محمد حسن منطقی دارای پرونده‌های تعارض جنسی و معاونت در قتل بوده است

در زمان گروگان‌گیری برخی رسانه‌ها در مورد «حساسیت» زیاد گروگانگیر به آنچه از او در حال پخش شدن است، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی را منتشر کرده بودند.

واکنش‌های مجازی و اجتماعی

واقعه گروگانگیری در سیدنی با واکنش کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نیز روبه‌رو شده است.

از جمله این واکنش‌ها می‌توان به ایجاد هشتگ «ایرانی‌ها علیه ترور» (#‎iraniansagainstterror) در فیس‌بوک یا توئیتر اشاره کرد.

صفحاتی نیز در این مورد در فیس‌بوک ایجاد شده که «محکومیت حرکت تروریستی اخیر در مرکز شهر سیدنی»، از طرف شهروندان ایرانی ساکن سیدنی، از جمله آنهاست.

در استرالیا نیز گروهی از شهروندان در مدت کوتاهی اقدام به ایجاد کارزاری به نام «من با تو حرکت می‌کنم» (illridewithyou) کردند، که هشتگی فراگیر با همین عنوان نیز در شبکه‌های مجازی برای آن تهیه شده است.

کارزاری که در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب داشته است و هدف از آن مبارزه با اسلام‌هراسی و نمایش اتحاد دینی، تباری و نژادی شهروندان استرالیا است. این کارزار از جمله پیشنهاد می‌کند که برای کاهش هراس از حملات انتقام‌جویانه به مسلمانان، با آنها در مسیرهای روزانه‌شان همراه شوند.

​صدها هزار پست با این هشتگ در مدت کوتاهی در توئیتر منتشر شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید احساسات ضداسلامی در استرالیا، دست‌کم از ماه سپتامبر، به طور روزافزونی بیشتر شده است؛ وقتی که دولت رتبه هشدار ناشی از خطر تروریسم از سوی «حکومت اسلامی» را افزایش داد.

همین موضوع خود بر اهمیت هشتگ #illridewithyou افزوده است.

هشتگ «#SydneySiege» از دیگر هشتگ‌هایی بوده که صدها هزار پست در مدت کوتاهی تحت آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند.

در زمانی که گروگان‌گیری در سیدنی ادامه داشته است یکی از کاربران فیس‌بوک در سیدنی داستانی را نقل کرده است که بخشی از فضای به وجود آمده را به تصویر می‌کشد.

این شهروند استرالیایی به نام ریچل جیکوبز می‌گوید در زمان انتشار اخبار درمورد واقعه روز دوشنبه، یک زن مسلمان را در ترن دیده است که به آرامی حجابش را از سرش برداشته است. وقتی او در ایستگاهی پیاده شده، خانم جیکوبز نیز با او پیاده شده به سویش رفته و به او گفته «(ججابت را) برگردان. من با تو راه می‌آیم». در آن لحظه زن مسلمان او را در آغوش گرفته و گریه کرده است.

پست بعدی خانم جیکوبز همراه با تشکر به واکنش‌های اولیه نیز خود با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است
پست بعدی خانم جیکوبز همراه با تشکر به واکنش‌های اولیه نیز خود با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است

گروهی از ستارگان سینما و موسیقی مانند راسل کرو، هیو جک‌من، که خود اهل سیدنی‌ست، یا بوی جرج نیز به این رخداد واکنش نشان داده و با آسیب‌دیدگان، قربانیان و شهروندان استرالیا ابراز همدردی کرده‌اند.

جامعه‌های مسلمان سیدنی نیز به رخدادهای روز دوشنبه واکنشی نشان داده و گزارش‌ خبرگزاری فرانسه حاکی‌ست که بیش از ۴۰ سازمان اسلامی در آن کشور ماجرای خونبار گروگانگیری را محکوم کرده‌اند.

میدان مارتین
میدان مارتین

ادای احترام در میدان مارتین

گروهی از شهروندان نیز با گذاشتن گل و یادداشت‌هایی در میدان مارتین، جایی که گروگانگیری رخ داده است، یاد دو قربانی گروگانگیر را گرامی داشته‌اند.

وب‌سایت «اوستریلین» می‌گوید نمایندگان گروه‌های سیاسی و پلیس نیز برای ادای احترام به میدان مارتین رفته‌اند.

مقام‌های سیاسی کشورهای دیگر نیز به گروگانگیری واکنش نشان داده‌اند؛ از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که به گفته دولت آن کشور از زمان آغاز ماجرا مستقیما در جریان ماوقع قرار گرفته است.

دیوید کامرون، نارندرا مودی، استفن هارپر، مقام‌های ارشد بریتانیا، هند و کانادا از دیگر مقام‌های سیاسی بوده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی نیز رخدادهای سیدنی را محکوم کرده‌ یا با شهروندان استرالیایی ابراز همدردی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG