لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

نمایندگان ۵+۱ برای نخستین بار پس از پیروزی روحانی دیدار می‌کنند


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، میزبان این دیدار است
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، میزبان این دیدار است
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته آینده در بروکسل، بلژیک، میزبان نمایندگان شش کشور طرف مذاکره با ایران در مورد برنامه اتمی این کشور است، تا به این شکل نخستین دیدار در این مورد پس از انتخابات ۲۴ خرداد در ایران، برپا شود.

مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون، به خبرنگاران گفته است این دیدار روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد و «مقام‌های سیاسی» کشورهای ۵+۱ در آن حضور خواهند داشت.

بریتانیا، چین، آمریکا، آلمان، فرانسه و روسیه برای نخستین بار پس از پیروزی حسن روحانی‌ست که برای گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی ایران جمع می‌شوند.

ماه گذشته میلادی، کاترین اشتون و سعید جلیلی، مسئول ارشد مذاکرات از سوی تهران، در استانبول دیدار و گفت‌وگو کردند.

آن زمان اشتون دیدار خود را «بلند و سودمند» نامیده بود.

آن دیدار پی‌گیری «مذاکرات آلماتی» عنوان شده بود؛ آخرین دیدار ایران و ۵+۱. خبرگزاری رویترز در مورد دیدار میان جلیلی و اشتون در استانبول نوشته بود «بریتانیا، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان که با تهران بر سر برنامه اتمیش گفت‌وگو می‌کنند در نظر دارند پیش از هر گفت‌وگوی تازه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی گوشزد کنند که بدون پرداختن به مسائل حساس خواسته شده، مذاکرات بی‌نتیجه خواهد بود».

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴ خرداد در ایران، خوشبینی‌ها هم داخل و هم خارج از ایران در مورد گشایش در پرونده هسته‌ای تهران افزايش يافت. حسن روحانی خود نيز در نخستين نشست خبری‌اش پس از انتخاب تاکید کرده بود که در این مورد در مسير تعامل و شفافيت بيشتر گام برخواهد داشت.

علاوه بر کشورهایی مانند ایالات متحده که رئیس‌جمهوری آن «محتاطانه» خوشبینی خود را در مورد نتایج انتخابات ایران نشان داد، روسیه نیز از آنچه روحانی «شفافیت‌سازی» در پرونده اتمی خوانده، استقبال کرده است.

ديپلمات‌ها در مقر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هفدهم تیرماه اعلام کردند که نمايندگان ايران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز احتمالا در ماه میلادی اوت (ماه آینده) گفت‌وگوهای خود را درباره نقاط ابهام پرونده هسته‌ای تهران از سر خواهند گرفت. البته ایران هنوز این دیدار را تایید نکرده است.

برنامه اتمی ایران که در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تحریم‌های گسترده بین‌المللی و نیز یک‌جانبه برخی کشورها را برای ایران به بار آورد، یکی از جنجالی‌ترین موضوعات مربوط به این کشور است.

کشورهایی که طرف گفت‌وگو با ایران هستند از تهران می‌خواهند تا با تعلیق برخی فعالیت‌های خود به «جامعه جهانی» نشان دهد به دنبال ساختن بمب اتمی نیست. ایران ساختن سلاح هسته‌ای را رد می‌کند ولی در عین حال هنوز به آنچه شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای طرف گفت‌وگو خواسته‌اند نیز عمل نکرده است.
XS
SM
MD
LG