لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

افشاگر ردیابی اطلاعات در آمریکا، از اکوادور درخواست پناهندگی کرد


ادوارد اسنودن؛ چهره‌ای که به رسانه‌های جهان راه یافت
ادوارد اسنودن؛ چهره‌ای که به رسانه‌های جهان راه یافت
اداورد اسنودن، کارمند سابق نهادهای امنیتی آمریکا، که با فاش کردن برنامه شنود و ردیابی اطلاعات شهروندنی به دست دولت آن کشور به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های ایالات متحده تبدیل شده، از اکوادور درخواست پناهندگی کرد.

وزارت خارجه اکوادور دریافت این درخواست را تایید کرده است.

ریکاردو پاتینو، وزیر خارجه اکوادور، که همینک در ویتنام به سر می‌برد، این تائیدیه را از طریق پیامی در توئیتر خود منتشر کرد.

خبر این درخواست در روز دوم تیر ماه منتشر می‌شود، تنها اندکی پس از آنکه دادستانی آمریکا علیه او پرونده جنایی گشود و از هنک‌کنگ خواستار استردادش شد.

اسنودن در زمان فاش کردن اطلاعات، که بخش مهمی از آن را روزنامه بریتانیایی گاردین منتشر کرده است، به هنک‌کنگ رفته بود.

اما پس از آنکه دادستانی آمریکا علیه او پرونده جنایی گشود، هنک‌کنگ را به مقصد روسیه ترک کرد.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه، روز یک‌شنبه گزارش داده بود که آقای اسنودن دوم تیرماه، ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی وارد فرودگاه مسکو شد.

پیشتر یکی از اعضای هواپیمایی آئروفلوت روسیه گفته بود که مسافری به نام ادوارد اسنودن قرار است روز دوشنبه به هاوانا، پایتخت کوبا و از آنجا به کاراکاس، پایتخت ونزوئلا سفر کند.

این عضو آئروفلوت گفته بود «بر اساس اطلاعات اولیه، آقای اسنودن ویزای روسیه را دریافت نکرده است و تا زمان پروازش به هاوانا در قسمت ترانزیت فرودگاه خواهد ماند.»

دادستانی آمریکا، سی و یکم خرداد ماه علیه ادوارد اسنودن، فاش‌کننده برنامه شنود و ردیابی اطلاعاتی شهروندان به دست دولت آمریکا، پرونده جنایی گشود و از هنگ‌کنگ، جایی که به آن سفر کرده، خواستار استرداد او شد.

دادگاهی در الکساندریای آمریکا برای اسنودن به اتهام «ربودن اطلاعات دولتی» و «درز اطلاعات محرمانه به طرف‌های شناخته نشده» پرونده جنایی گشوده است.

بنا بر اطلاعاتی که او منتشر کرده است، سازمان امنیت ملی آمریکا طی چند سال گذشته ارتباط اینترنتی و نیز گفت‌وگوهای تلفنی شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی را ردیابی می‌کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا از این ردیابی دفاع کرده و آن را برای امنیت کشور خود ضروری دانسته است. اما مدافعان حقوق شهروندی، دولت آمریکا و سازوکارهای امنیتی را متهم کرده‌اند که آزادی شهروندان و حریم خصوصی آنها را نادیده گرفته‌اند.

اکوادور پیشتر به جولین آسانژ، بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس پناهندگی داده بود. این کشور هنوز در مورد درخواست ادوارد اسنودن پاسخی منتشر نکرده است.
XS
SM
MD
LG