لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

فرمانده نیروی قدس: فقط ایران می‌تواند جهان اسلام را رهبری کند


Iran -- Ghasem Soleimani, commander of qods force - Revolutionary Guard
Iran -- Ghasem Soleimani, commander of qods force - Revolutionary Guard
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، روز پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ماه در نخستین سالگرد کشته شدن یکی از افسران عالی‌رتبه سپاه در سوریه گفت: هیچ کشوری مانند ایران قادر به «رهبری جهان اسلام» نیست.

قاسم سلیمانی در سالمرگ حسن شاطری، از فرماندهان سپاه پاسداران و اعضای پیشین نیروی قدس که سال گذشته در راه دمشق به بیروت کشته شد، سخنرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای سلیمانی در سخنرانی خود گفته است ایران به‌دلیل «حمایت از مبارزان و جریان‌های انقلابی و اسلامی» و «دفاع از مسلمانان و اسلام در مقابل تجاوزاتی که به جهان اسلام صورت می‌گیرد» به این توانایی رسیده است که «جهان اسلام» را «رهبری» کند.

او در عین حال با نام بردن از کشورهایی مانند مصر، پاکستان یا عربستان سعودی، به عنوان «مدعیان رهبری جهان اسلام» گفته است کشورهای دیگر به دلیل نداشتن «این دو عنصر» قادر به «رهبری جهان اسلام نیستند».

در بخشی دیگر از سخنرانی خود نیز، این مقام عالی‌رتبه سپاه پاسداران ایران، گفته است هیچ‌کدام از «قیام‌های» دیگر «به نام اسلام» -مانند ایران- دوام نیاورده است. در این زمنیه او به افغانستان تحت حکومت طالبان اشاره کرده و می‌گوید «حکومتی را بر مبنای فقه اهل سنت ایجاد کردند و نام آن را «امارت اسلامی» گذاشتند.

به گفته آقای سلیمانی «این حکومت کمتر از دو سال عمر داشت و حتی اگر دشمنی‌های خارجی صورت نمی‏گرفت،‌ باز هم نمی‌توانست در ادامه راهش به موفقیت برسد».

اشاره او به ایجاد امارات اسلامی افغانستان به دست طالبان است که بیش از پنج سال در آن کشور حکومت کرد و در پی حمله آمریکا به افغانستان سقوط کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران درباره حسن شاطری نیز گفته است «با رفتار سردار شاطری، مناطق جنوب لبنان آن‏چنان عوض شد که فکر نمی‌کنیم هیچ‏کس به اندازه او توانسته باشد در این کشور کار کند و به تبلیغ مذهب شیعه بپردازد.»

حسن شاطری که او از او به عنوان «مسئول ستاد بازسازی ایران در لبنان» نام برده می‌شود، سال گذشته -بنا بر گزارش‌ها- در «خاک سوریه» کشته شد.

آقای شاطری که در لبنان با نام «حسام خوشنويس» فعاليت می‌کرد، از فرماندهان سپاه پاسداران بوده است که سابقه حضور در نيروی قدس سپاه را نيز داشته است.

در حالی‌که ارتش آزاد سوریه حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل را عامل مرگ این مقام ایرانی عنوان کرده بود، برخی از خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های داخل ایران «ترور» و «کمین» بر سر راهش را عامل کشته شدنش نامیدند.

سفارت ایران در بیروت نیز گفته بود که او در مسیر بازگشت از دمشق به بیروت و به دست «گروه‌های مسلح تروریستی» هدف قرار گرفت.

سخنگوی فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه در آن زمان گفته بود دلیل حضور آقای شاطری در محلی که کشته شد، «ظارت بر عملیات انتقال جنگ افزار و موشک از سوریه به لبنان بوده است».

روزنامه السفیر، چاپ بیروت، گفته بود او برای «بررسی طرح های بازرسی شهر حلب به سوریه رفته بود».
XS
SM
MD
LG