لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

دادگاه انتظامی وکلا نسرین ستوده را برای ۳ سال از وکالت محروم کرد


رضا خندان، همسر نسرین ستوده، می‌گوید دادگاه انتظامی وکلا، «تحت فشار» با درخواست دادسرای اوین برای محرومیت خانم ستوده از وکلات موافقت کرده و او به مدت سه سال از انجام حرفه خود منع شده است.

آقای خندان ۲۶ مهر ماه، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است «پیش تر آقای ماجد وثوقی، رئیس شعبه صادر کننده این حکم [در دادگاه انتظامی وکلا]، برای بدنام نشدن خود در رابطه با صدور احتمالی چنین حکمی که ظاهرا قبل از محاکمه تصمیم خود را برای محرومیت گرفته بود، به نسرین گفته بود بهتر است شما خودتان پروانه‌تان را تحویل بدهید و کار وکالت را فعلا ترک کنید چرا که ما تحت فشار هستیم.»

به گفته همسر خانم ستوده ابلاغ چنین حکمی «برای وکلایی که زندانی سیاسی بوده و یا هستند، نه پیش از انقلاب و نه پس از انقلاب» سابقه نداشته است.

او این موضوع را نیز مطرح کرده است که صدور چنین حکمی به معنی آن است که وکیلانی دیگر که محکومیت‌های سیاسی دارند، «امکان ادامه کار وکالت را از دست خواهند داد».

تازه‌ترین رخدادها در حالی‌ست که دادگاه انتظامی وکلا، در هفته اول شهریور ماه گذشته به این حقوقدان و فعال حقوق بشر اجازه داده بود که به کار خود به عنوان وکیل ادامه دهد.

در آن زمان رضا خندان اعلام کرده بود «رای بدین قرار است که تعلیق موقت خانم نسرین ستوده به نظر دادگاه انتظامی کانون وکلا، موضوعیت نداشته، رد می‌شود.»

درخواست برای جلوگیری از فعالیت کاری خانم ستوده با شکایت معاون دادستان و سرپرست دادسرای اوین مطرح شده است.

خانم ستوده، وکیل و از چهره‌های سرشناس مدافع حقوق بشر است که فعالیت‌هایش چندین جایزه در عرصه بین‌المللی را برای او همراه آورده‌اند.

او در سال ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت و در دادگاه نهایی به شش سال زندان محکوم شد.

طی زمانی که در زندان بود چندین بار دست به اعتصاب غذا زد. در نهایت در شهریور سال ۱۳۹۲ همراه گروهی دیگر از زندانیان سیاسی ایران، آزاد شد.

XS
SM
MD
LG