لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

رهبران دولت و شورشیان در سودان جنوبی به آتش‌بس دست یافتند


سودان جنوبی نه تنها درگیر جنگ خونین داخلی بود بلکه -به گفته سازمان‌های امدادرسانی- در لبه سقوط به قحطی بی‌سابقه‌ای طی ۳۰ سال گذشته در آفریقا نیز قرار دارد
سودان جنوبی نه تنها درگیر جنگ خونین داخلی بود بلکه -به گفته سازمان‌های امدادرسانی- در لبه سقوط به قحطی بی‌سابقه‌ای طی ۳۰ سال گذشته در آفریقا نیز قرار دارد
رئیس‌جمهوری و رهبر شورشیان در سودان جنوبی، پنج ماه پس از آغاز جنگ داخلی آن کشور که هزاران قربانی و صدها هزار آواره برجای گذاشت، ۱۹ اردیبهشت ماه به توافق آتش‌بس دست یافتند.

سالوا کییر، رئیس‌جمهوری سودان و ریک مچار، رهبر شورشیان آن کشور، روز جمعه، توافق‌نامه را در حالی امضاء کردند که جامعه جهانی بر فشارهای خود بر آنها برای پایان دادن به جنگ خونین داخلی که ترس از رخ دادن نسل‌کشی در آن می‌رفت، افزوده بود.

نزدیک به پنج ماه پیش و با بالا گرفتن خشونت‌ها در آن کشور که جنبه قومی پیدا کرده و قبایل دینکا -خواستگاه رئیس‌جمهوری- و نویر -خواستگاه رهبر شورشیان- را در برابر هم قرار داده بود، سازمان ملل متحد در مورد «پاک‌سازی قومی» هشدار داده بود.

اما در نهایت این دو چهره که خود زمانی در دولت سودان با یکدیگر همکاری می‌کردند، تصمیم گرفتند با اعلام آتش‌بس برای تشکیل دولت انتقالی گفت‌وگو کنند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، کشوری که از آتش‌بس استقبال کرده است، می‌گوید این توافق می‌تواند «پیشرفتی غیرمنتظره برای آینده سودان جنوبی باشد».

وزیر خارجه آمریکا از دو طرف خواسته‌ است تا برای تحقق بخشیدن به توافق فورا دست به اقدامی عملی بزنند.

سالوا کییر، رئیس‌جمهوری آن کشور، در مراسمی که برای امضای این توافق‌نامه در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، برپا شده بود به خبرنگاران گفت «مذاکره بهترین راه برای هر مشکلی است که ما با هم داریم».

دو چهره رقیب از زمان آغاز شورش‌ها برای نخستین بار رو در رو قرار می‌گرفتند.

جنگ داخلی سودان جنوبی طی مدتی کوتاه هزاران قربانی گرفته است. با این همه برخی خبرگزاری‌ها شمار قربانیان را «محتملا ده‌ها هزار نفر» اعلام کرده‌اند.

گروه «بحران بین‌الملل» در آغاز سال نوی میلادی این رقم را تا ده هزار نفر اعلام کرده بود.

از زمان آغاز شورش‌ها و درگیری‌های قبیله‌ای بیش از ۲/ ۱ میلیون نفر از ساکنان این تازه‌ترین عضو سازمان ملل متحد نیز از محل زندگی خود آواره شدند.

در دی ماه گذشته نمایندگان رئیس‌جمهوری و شورشیان آن کشور مذاکراتی را آغاز کرده بودند و در بهمن ماه نیز به توافقی اولیه برای آتش‌بس دست یافتند، با این همه بحران و کشتار همچنان ادامه داشت.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید سازمان‌های امدادرسانی هشدار داده‌اند که آن کشور، در عین حال در لبه سقوط به بدترین قحطی قاره آفریقا از دهه ۱۹۸۰ است.
XS
SM
MD
LG