لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

سخنگوی کاخ سفید به خاطر سخنان مربوط به وقایع زمان هیتلر معذرت خواست


شان اسپایسر در بیانیه‌ای گفته‌است «تحت هیچ شرایطی قصد نداشتم، واقعیت شنیع هولوکاست را تقلیل دهم»
شان اسپایسر در بیانیه‌ای گفته‌است «تحت هیچ شرایطی قصد نداشتم، واقعیت شنیع هولوکاست را تقلیل دهم»

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، که به خاطر گفته‌هایش در مورد «عدم استفاده از سلاح شیمیایی» توسط هیلتر در جنگ دوم جهانی، هدف انتقاد قرار گرفته بود، از بیان این سخنان معذرت‌خواهی کرد.

آقای اسپایسر که در حال سخن گفتن در مورد «حمله شیمیایی» به خان‌شیخونِ سوریه بود، ۲۲ فرودین ماه، گفت «ما با یک آدم نفرت‌انگیز مانند [آدولف] هیتلر روبه‌رو هستیم، این دومی حتی تا این حد نزول نکرد که از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کند».

دولت سوریه به رهبری بشار اسد حمله شیمیایی به خان‌شیخون را رد کرده‌است. ایالات متحده و شماری از متحدان آن کشور این اظهارات را نپذیرفته‌اند و می‌گویند مدارک و شواهدی در مورد استفاده از

گاز سارین توسط دولت سوریه وجود دارد. آن‌ها در عین حال قطعنامه‌ای را برای تحقیق در مورد حمله خان‌شیخون به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده‌اند.

اما آنچه توجهات را به خود جلب کرد سخنانی بود که آقای اسپایسر پیرامون رهبر آلمان نازی مطرح کرده‌است. رهبری که در جریان جنگ دوم جهانی دستور کشتن میلیون‌ها نفر از یهودیان، و نیز مخالفان سیاسی، کولی‌ها و دیگران را صادر کرده و بسیاری از آن‌ها نیز در اتاق‌های گاز کشته شدند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در مورد گفته‌هایش، اظهار داشت «فکر می‌کنم وقتی در مورد گاز سارین صحبت می‌شود، [هیتلر] از گاز علیه مردم خودش، آن‌طور که اسد انجام داده، استفاده نکرد».

شان اسپایسر سپس در توضیح دوباره سخنانش بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت «تحت هیچ شرایطی قصد نداشتم، واقعیت شنیع هولوکاست را تقلیل دهم». او افزوده است «قصد من این بود که فرق استفاده از هواپیما برای بمباران شیمیایی مراکز حضور غیرنظامیان را نشان دهم».

سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گفته است اظهاراتش «اشتباه» و «خطای سهوی» بوده‌است.

XS
SM
MD
LG