لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

وزارت خارجه آمریکا: با انتقال اس۳۰۰ به ایران مخالفیم اما خلاف برجام نیست


ایران به تازگی بخش‌هایی از اس۳۰۰ را در جریان یک رژه نشان داده است
ایران به تازگی بخش‌هایی از اس۳۰۰ را در جریان یک رژه نشان داده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۲۱ اردیبهشت ماه به خبرنگاران گفته واشینگتن مکررا مخالفت خود را به مسکو در مورد انتقال سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران نشان داده، اما این موضوع خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ یا توافق اتمی نیست.

در هفته نخست اردیبهشت ماه، رئیس شرکت صادرات تسلیحات روسیه اعلام کرده بود که مسکو در حال ارسال سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران جلوتر از جدول زمان‌بندی‌شده، است. در خود ایران نیز بخش‌هایی از این سامانه در جریان مراسم روز ارتش به نمایش درآمد.

خانم ترودو در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این سامانه گفته است «ما از گزارش‌ها در مورد پیشرفت در انتقال سامه دفاعی اس-۳۰۰ از سوی روسیه به ایران مطلع هستیم. ما چندی‌ست که مشخصا گفته‌ایم مخالف فروش این سامانه‌ایم. وزیر خارجه (کری) با وزیر خارجه [روسیه] لاوروف گفت‌وگو کرده است… ما این جریان را زیر نظر خواهیم داشت».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، واشینگتن مخالف فروش «قطعات سطح‌بالای نظامی» به ایران است حتی وقتی آن‌ها کاربرد دفاعی دارند.

او تاکید کرده نمی‌خواهد وارد بحث در مورد نحوه استفاده از این سامانه در ایران شود، اما «موضع آمریکا در قبال اس-۳۰۰ عوض نشده است».

به گفته خانم ترودو در هر حال انتقال این سامانه به ایران خلاف قعطنامه شورای امنیت به شماره ۲۲۳۱ که پس از توافق اتمی وضع شد، و نیز بر خلاف برنامه جامع اقدام مشترک نیست.

پیش از این جان کربی، دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پایان فروردین ماه گفته بود که تحویل دادن اس-۳۰۰ به ایران، می‌تواند به وضع تحریم‌های جدید علیه تهران بینجامد.

به گفته آقای کربی این موضوع، بر اساس قوانین داخلی آمریکا، می‌تواند شامل تحریم‌هایی بشود. اما او در مورد قطعیت چنین چیزی اظهارنظر نکرده بود.

خانم ترودو نیز از سخن گفتن در مورد تحریم‌های احتمالی خودداری کرده و گفته «من اکنون وارد بحث در مورد موضوع تحریم‌ها نمی‌شوم».

ایالات متحده با وجود آنکه به تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی ایران، در پی توافق ۲۳ تیرماه خاتمه داده است، اما همچنان تحریم‌های دیگری را علیه تهران اعمال می‌کند که در رابطه با برنامه موشکی، اتهام «حمایت دولتی از تروریسم» یا نقض حقوق بشر است.

تهران می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است و اتهام حمایت از تروریسم را نیز رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG