لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

جک استراو همراه هیئتی بریتانیایی به ایران می‌رود


یک هیئت پارلمانی بریتانیایی «به سرپرستی» جک استراو، نماینده فعلی این پارلمان و وزیر پیشین خارجه آن کشور هفته آینده به تهران سفر می‌کند.

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی می‌گوید این سفر روز هفدهم دی‌ماه انجام می‌شود.

وب‌سایت خبری مجلس از قول عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آن نوشته است که این هیئت «علاوه بر جلسه با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران، با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و مقام‌های سیاسی» ایران دیدار می‌کند.

خبرگزاری رویترز از قول بیانیه‌ای که دفتر آقای استراو منتشر کرده آورده این هیئت امیدوار است قراری برای دیدار یک گروه از مجلس ایران در بریتانیا نیز بگذارد.

نماینده مجلس ایران به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی گفته است هیئت بریتانیایی از کاشان و اصفهان هم دیدار خواهد کرد. او دلیل دیدار از دو شهر دیگر را «آشنا شدن آنها با موثر نبودن تحریم‌ها بر ایران» عنوان کرده است.

هنوز خبری در مورد دیدار نمایندگانی که به ایران می‌روند با مقام‌های دولت حسن روحانی منتشر نشده است.

وزارت خارجه بریتانیا گفته از جزئیات این سفر مطلع است.

این دیدار در پی گرم شدن تدریجی روابط لندن و تهران پس از حمله به سفارت‌خانه بریتانیا در تهران که به قطع روابط مستقیم دو کشور انجامید، صورت می‌گیرد.

روابط دیپلماتیک میان تهران و لندن دو سال پیش در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و پس از حمله گروهی که در برابر سفارت بریتانیا تجمع کرده بودند به ساختمان آن سفارت‌خانه رو به تیرگی بیشتر گذاشت.

با انتخابات ریاست‌جمهوری امسال و پیروزی حسن روحانی در آن، یخ این روابط کمی آب شد و هر دو کشور توافق کردند که سفارت‌خانه‌های خود را بازگشوده و کاردارهای غیر مقیم خود را به آنها اعزام کنند.

میانه آذر ماه اجی شرما، کاردار انتخابی غیرمقیم بریتانیا در تهران، نخستین سفر خود را به ایران انجام داد.

یک هفته بعد نیز محمدحسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار غیرمقیم ایران در لندن، به بریتانیا رفت و با مقام‌های آن کشور دیدار کرد.

جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا که در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی چندین بار با حسن روحانی دیدار کرده بود، از جمله دعوت‌شدگان به مراسم تحلیف آقای روحانی نیز بود.

او در شهریور ماه گذشته به رادیو فردا گفته بود «در برخورد با دولت جديد در ايران بايد قبول کنيم که شاهد رويکرد تازه ای از سوی رهبر ايران در قبال دولت جديد هستيم. ما بايد وضعيت را آنگونه که می بينيم باور کنيم. انتخاباتی در ايران انجام شد که نتيجه‌ای شگفت‌انگيز برای مردم و ماموريتی بسيار سنگين برای دکتر روحانی در پی داشت.»

آقای استراو را در سفر هفته آینده، نورمان لامونت، وزیر اقتصاد پیشین، بن والاس، از نمایندگان محافظه‌کار و جرمی کوربین، نماینده حزب کارگر همراهی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG