لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

حملات هوایی و نبردهای زمینی در یمن «پس از آغاز آتش‌بس»


گروهی از حوثی‌ها در صنعا؛ پایتخت یمن نیز هدف حملاتی قرار گرفته است
گروهی از حوثی‌ها در صنعا؛ پایتخت یمن نیز هدف حملاتی قرار گرفته است

خبرگزاری رویترز ۲۰ تیر ماه از قول شاهدان و شهروندان یمنی نقل کرده است که دو ساعت پس از برقراری آتش‌بس درخواستی سازمان ملل در یمن، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، حملاتی را به پایتخت و برخی دیگر نقاط انجام داده‌ است.

بنا بر این گزارش‌ها انفجارهایی در یک پایگاه نظامی در شرق صنعا و نیز حملاتی در تعز، سومین شهر بزرگ یمن، رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول شاهدان گزارش مشابهی را منتشر کرده است. به گفته این خبرگزاری خیابان «اربعین» در تعز هدف حملات هوایی قرار گرفته است؛ در این منطقه درگیری‌ها میان حوثی‌ها و مخالفان آنها پس از آتش‌بس ادامه داشته است.

آتش‌بس درخواستی سازمان ملل برای کمک‌رسانی به مردم یمن، از نیمه‌شب روز جمعه آغاز شده و قرار است تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد از طرفين درگير در يمن خواست تا در مدت آتش‌بس در اين کشور خویشتن‌دار باشند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته حملاتی را به گروه‌های حوثی که از حمایت ایران برخوردار هستند و کنترل عمده مناطق یمن را در دست گرفته‌اند، انجام داده است.

عربستان سعودی هدف خود را بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری در تبعید یمن، که در ریاض به سر می‌برد، عنوان کرده است.

حملات هوایی و نبردهای زمینی بیش از ۳ هزار کشته بر جای گذاشته است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید بحران یمن با ۱۴۰۰ قربانی غیرنظامی طی سه ماه، در سایه قرار گرفته است

رویترز به نقل از شهروندان مناطقی که نبردهای زمینی سنگینی در آنها میان حوثی‌ها و مخالفان آنها در جریان است، نقل کرده که حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان تا ساعاتی پیش از آغاز آتش‌بس، افزایش پیدا کرده بود.

همین خبرگزاری در عین حال می‌گوید طرف‌های درگیر در یمن از آتش‌بس حمایت کرده و خواستار تمدید آن شده‌اند.

با این همه دولت در تبیعد آن کشور خواستار آزادی زندانیان و عقب‌نشینی حوثی‌ها از مناطقی در آن کشور شده است.

یک روز پیش از این برخی ديپلمات‌های سازمان ملل گفته بودند که منصور هادی، قبل از برقراری آتش‌بس، در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، شروطی مانند خروج حوثی‌ها از استان‌های عدن، تعز، شبوا و معاريب و آزادی وزير دفاع آن کشور را به عنوان پيش‌شرط‌های خود برای قبول آتش‌بس اعلام کرده بود. اما بعدا و تحت فشار اين پيش‌شرط‌ها را پس گرفت.

XS
SM
MD
LG