لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

سازمان ملل: کمک‌رسانی هوایی به سوریه قریب‌الوقوع نیست


از مهلت تعیین‌شده برای دولت سوریه برای ممانعت نکردن از ارسال کمک‌های زمینی به مردم تحت‌محاصره دو روز می‌گذرد؛ مقام‌های سازمان ملل می‌گویند کمک‌رسانی هوایی فوری به شهروندان به دلایل امنیتی چندان ممکن نیست.

طی دو روز گذشته فشارها بر سازمان ملل برای کمک‌رسانی به مناطق تحت محاصره بیشتر شده است، با این همه معاون استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه ۱۳ خرداد ماه گفت «تا زمانی که برنامه جهانی غذا طرح خود را (برای کمک‌رسانی) نهایی نکرده، فکر نمی‌کنم (ارسال کمک‌ها از طریق هوا) قریب‌الوقوع باشد».

مقام‌های سازمان ملل و برنامه جهانی غذا تاکید کرده‌اند که ارسال زمینی کمک‌ها به مناطق تحت محاصره، به مراتب موثرتر و ارزان‌تر است. آنها در عین حال به «تاثیر کم» ارسال هوایی و نیز «هزینه بسیار زیاد» این کار اشاره کرده‌اند.

علاوه بر همه این‌ها مقام‌های سازمان ملل عملا گفته‌اند چنین کاری به طور مشخص، به دلایل امنیتی، به اجازه دولت مرکزی دمشق نیاز داد.

بدون اجازه نیروهای دولتی -در عمده موارد- و در اندکی از موارد، شورشیان، کاروان‌های کمک‌رسانی زمینی قادر نیستند به مردم تحت محاصره برسند.

روزنامه گاردین از کنشگران سوری نقل کرده که می‌گویند سازمان ملل نمی‌خواهد در مورد این موضوع با روسیه دچار مشکل شود؛ کشوری که به عنوان قدرت اصلی حامی بشار اسد، ظاهرا از نفوذ خود برای تغییر عقیده حکومت مرکزی استفاده چندانی نکرده‌است. روسیه می‌گوید باید به دولت مرکزی سوریه «فرصت بیشتری» داد و در عین حال مخالفت خود را با انجام هرگونه عملیات هوایی بدون اجازه دمشق نیز بیان کرده‌است.

در کنار همه این‌ها، ناموفق بودن سازمان ملل در ارسال کمک‌ها به سوری‌های تحت محاصره، می‌تواند به «اعتبار» جامعه جهانی، در روبه‌رو شدن با چالش جنگ داخلی آن کشور، بیش از گذشته صدمه بزند. این موضوع در گفته‌های فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا نیز بازتاب پیدا کرده‌است.

یان اگلند، هماهنگ‌کننده کمک‌های سازمان ملل برای سوریه، می‌گوید عمده مناطق تحت محاصره، مناطق شهری هستند، و توزیع هوایی کمک‌ها، با استفاده از هلیکوپتر ممکن است.

استفان دویاریچ، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز شبیه این گفته‌ها را تکرار کرده و می‌گوید برای کمک‌رسانی به ۱۵ منطقه از ۱۹ منطقه هدف، به هلیکوپتر نیاز است.

دویاریچ در این مورد هم تاکید کرده که مشکلات امینتی پرواز هلیکوپتر در آسمان سوریه را باید مد نظر قرار داد.

روز چهارشنبه بخشی از کمک‌های زمینی به داریا رسیدند؛ منطقه‌ای در نزدیکی دمشق که از سال ۲۰۱۲ تحت محاصره است و در مورد وضعیت غیرنظامیان آن به شدت ابراز نگرانی شده‌است.

با این همه سازمان خیریه «سیو د چیلدرن» گفته از اینکه اجازه داده نشده در کمک‌های ارسالی به داریا، مواد خوراکی فرستاده شود «بهت‌زده است و این موضوع کاملا غیر قابل قبول است».

جنگ داخلی سوریه بین ۲۸۰ تا ۴۷۰ هزار کشته برجای گذاشته و نیمی از شهروندان آن کشور را آواره کرده‌است. نشست‌ها، مذاکرات، دیدارها و تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این جنگ پنج ساله، نتیجه‌ای در بر نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG