لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

آوارگی «ده‌ها هزار نفر دیگر» در پی حملات تازه ارتش و متحدان اسد


یکی از شورشیان در اطراف حلب در جریان حملات اخیر ارتش به گروه‌های شورشی
یکی از شورشیان در اطراف حلب در جریان حملات اخیر ارتش به گروه‌های شورشی

بنا به گفته سازمان ملل، طی حملات روزهای اخیر ارتش سوریه و متحدان آن در حلب، بار دیگر به شمار آوارگان ناشی از جنگ داخلی آن کشور افزوده شده است.

در عین حال گزارشی از کشته شدن ۳۷۰ نفر در حملات هوایی سه هفته گذشته روسیه منتشر شده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید درگیری‌های جدید ناشی از حملات نیروهای اسد، حزب‌الله لبنان و متحدان آن و نیز حملات هوایی روسیه، «نزدیک به ۳۵ هزار آواره در مناطق جنوب‌غربی حلب برجای گذاشته است».

ونسا هاگونین، سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه ملل متحد، ۲۸ مهر ماه، گفته است در پی سرد شدن تدریجی هوا «بسیاری، فورا، به غذا، نیازهای اولیه برای زندگی و سرپناه احتیاج دارند».

از آغاز ماه میلادی اکتبر روسیه حملات هوایی خود را در سوریه به اهدافی که می‌گوید گروه «حکومت اسلامی» یا «گروه‌های تروریستی» هستند، آغاز کرده است.

آمریکا و گروهی از متحدان غربی آن کشور می‌گویند عمده این حملات نه به گروه‌های تروریستی که به گروهی از مخالفان موسوم به «میانه‌روی» بشار اسد انجام شده است.

در روزهای گذشته نیروهای ارتش سوریه با کمک حزب‌الله لبنان و دیگر متحدان آن از ایران، حملاتی را به مواضع مخالفان آغاز کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی‌ست که این حملات نیز در موارد گوناگون به گروه‌هایی غیر از افراد «حکومت اسلامی» انجام شده است. و این در حالی‌ست که خود حکومت اسلامی نیز دست به انجام حملاتی از شمال به شهر حلب زده است. [بیشتر بخوانید]

حلب پیش از جنگ از مهم‌ترین مراکز اقتصادی سوریه بود و همچنان یکی از مناطق راهبردی در جنگ داخلی آن کشور به شمار می‌رود.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۵۰ هزار قربانی برجای گذاشته است. این جنگ از مهم‌ترین دلایل موج کم‌سابقه بحران ناشی از پناهجویان در جهان است، که همچنان نیز ادامه دارد و انتظار می‌رود بر شدت آن افزوده شود.

غیرنظامیان؛ «یک‌سوم» قربانیان حملات هوایی روسیه

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید حملات هوایی روسیه در سه هفته گذشته ۳۷۰ قربانی برجای گذاشته است.

شمار این حملات «بیش از ۵۰۰ سورتی» عنوان شده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه که با منابعی داخل آن کشور در ارتباط است، می‌گوید از میان ۳۷۰ قربانی، ۱۲۰ نفر غیرنظامی هستند.

۴۵ نفر از شورشیان و غیرنظامیان در حملات دوشنبه گذشته در لاذقیه کشته شده‌اند.

حملات روز دوشنبه ارتش روسیه از مرگبارترین‌ها طی هفته‌های گذشته برآورد می‌شود.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشه «۶۰ بار مواضع یا افراد گروه «حکومت اسلامی» و جبهه‌النصره» را هدف قرار داده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید حملات هوایی روسیه در لاذقیه، حلب و حما انجام شده است. این سازمان پیشتر گفته بود در برخی مناطقی که حملات روسیه در آنها انجام شده، افراد گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» حضور ندارند.

XS
SM
MD
LG