لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند نیروهای اسد در حال پیشروی به‌سوی فرات هستند


در این تصویر یک تانک ارتش سوریه در جنوب غرب حلب دیده می‌شود؛ نیروهای نظامی بشار اسد می‌گویند طی یک‌ ماه و نیم گذشته، نزدیک به ۹۰ روستا را بازپس گرفته‌اند
در این تصویر یک تانک ارتش سوریه در جنوب غرب حلب دیده می‌شود؛ نیروهای نظامی بشار اسد می‌گویند طی یک‌ ماه و نیم گذشته، نزدیک به ۹۰ روستا را بازپس گرفته‌اند

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند نیروهای نظامی بشار اسد شماری دیگر از روستاهایی که پیش از این در کنترل گروه موسوم به حکومت اسلامی بود، را به تصرف خود درآورده و در مناطق شمالی آن کشور، به سوی رود فرات، در حال پیش‌روی هستند.

شبکه دولتی «اخباریه» ۱۴ اسفند به نقل از یک منبع نظامی گزارش داده‌است که ارتش سوریه نفرات «داعش» را از مناطقی که کنترل آن‌ها توسط این گروه در استان حلب، به‌صورت پراکنده‌ای درآمده بود، بیرون رانده‌اند.

به گفته این رسانه‌ دولتی نیروهای بشار اسد با کمک هوایی جنگنده‌های روسیه «طی یک‌ ماه و نیم گذشته، نزدیک به ۹۰ روستا» را پس گرفته‌اند.

خبرگزاری دولتی روسیه نیز می‌گوید این نیروهای موفق شده‌اند، تنها در روز شنبه، ۱۵ روستا را به کنترل خود درآورند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است نیز گزارش داده نظامیان دولتی به ۱۳ کیلومتری ایستگاه پمپاژ آب حلب در «خفسه» رسیده‌اند؛ اکنون نزدیک به ۵۰ روز است که دسترسی ساکنان حلب به آب قطع شده‌است. خفسه، شهرکی در ۷۷ کلیومتری شرق حلب است.

به گفته «دیدبان حقوق بشر سوریه» طی یک هفته گذشته «بیش از ۳۰ هزار نفر، عمدتا زنان و کودکان» مجبور به ترک مناطقی شده‌اند که نبردها به آن‌ها کشیده شده‌است.

نیروهای دولتی سوریه می‌گویند در حال پیشروی به سوی مناظق جنوبی و شرقی شهر الباب هستند؛ شهری که آخرین مرکز اصلی حضور نفرات «داعش» به‌شمار می‌رفت و بنا بر گزارش‌ها، کنترل آن در حال حاضر در دست شورشیانی‌ست که از حمایت ترکیه برخوردار هستند.

شماری از کارشناسان بر این عقیده هستند که یکی از اهداف نیروهای اسد، جلوگیری از افزایش تصرفات شورشیان مورد حمایت ترکیه و پیشروی آن‌ها به سوی جنوب الباب است.

«سقوط جنگنده ارتش سوریه»

نخست‌وزیر ترکیه به خبرنگاران گفته است یک جنگنده دولتی سوریه در اطراف شهر سامانداغی در استان ختای (حاتای) سقوط کرده است. این استان با سوریه هم‌مرز است.

به گفته بن‌علی ییلدریم خلبان احتمالا با چتر نجات از هواپیما بیرون پریده‌است. آقای ییلدریم تاکید کرده بود تحقیقات در مورد سقوط جنگنده و این‌که در این سوی مرز و یا در خاک سوریه سقوط کرده، ادامه دارد.

رسانه‌های ترکیه ساعتی بعد به نقل از فرماندار «ختای» گفته‌اند که لاشه هواپیما پیدا شده‌است.

رادیو تلویزویون دولتی ترکیه به نقل از مخالفان بشار اسد می‌گوید آن‌ها جنگنده ارتش را در ادلب، با ضدهوایی، هدف قرار داده‌اند. البته هیچ مقام رسمی هنوز دلیل سقوط هواپیما را مشخص نکرده‌است.

رسانه‌های دولتی سوریه هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند. اما تلویزیون دولتی سوریه گفته‌است ارتش، رابطه رادیویی خود با یکی از جنگنده‌هایش را از دست داده‌است.

جنگ داخلی سوریه با صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره از سال ۲۰۱۱ به این سو ادامه دارد و مذاکرات نیروهای درگیر و کشورهای خارجی برای پایان دادن به آن تا کنون نتیجه‌ای نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG