لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

ارتش سوریه در بخش‌هایی از حلب «پیش رفت»


طی هفته‌های گذشته نیروهای دولتی -از جمله با حمله هوایی- بر شدت حملات در حلب برای تصرف مناطقی که در دست شورشیان است، افزوده‌اند
طی هفته‌های گذشته نیروهای دولتی -از جمله با حمله هوایی- بر شدت حملات در حلب برای تصرف مناطقی که در دست شورشیان است، افزوده‌اند
بنا بر گزارش گروهی از فعالان سوری در شهر حلب، نیروهای ارتش سوریه با پیشروی در بخش‌هایی از این شهر توانسته‌اند شمال آن را که در دست شورشیان بود، تصرف کنند.

پیشروی ارتش سوریه در شهر حلب در حالی صورت می‌گیرد که گروهی از شورشیان درگیر نبرد با نیروهای وفادار به القاعده -دیگر مخالفان حکومت بشار اسد- هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از «مرکز رسانه‌ای حلب» که گروهی از فعالان ساکن در منطقه آن راه انداخته‌اند، می‌گوید نیروهای حکومت سوریه پس از تصرف مناطق شمالی «در حال پیشروی به سوی مناطق صنعتی شهر هستند».

خبرگزاری رسمی سوریه نیز با اعلام خبر پیشروی نیروهای ارتش می‌گوید آنها «گروهی از شورشیان را کشته و برخی از مخفیگاه‌های آنها را از بین برده‌اند».

این خبرگزاری در عین حال از عقب راندن مخالفان پس از حمله آنها به بخشی از شهر حمص خبر داده است.

حلب به‌طور عمده میان نیروهای وفادار به اسد و شورشیان تقسیم شده است. ارتش سوریه طی هفته‌های گذشته به طور مکرر به نقاطی که در دست شورشیان است حمله هوایی کرده که ده‌ها کشته -از جمله در میان غیرنظامیان- همراه داشته است.

تازه‌ترین پیشروی ارتش سوریه در منطقه حلب هشت روز پس از آن صورت می‌گیرد که مخالفان اسد درگیر نبردی داخلی شدند که در آن از یک سو دولت اسلامی عراق و شام «داعش» و از سوی دیگر گروه‌های شورشی وفادار به ارتش آزاد یا حتی برخی دیگر اسلام‌گرایان مخالف اسد قرار دارند.

نظیر الخطیب، یکی از اعضای «مرکز رسانه‌ای حلب» به خبرگزاری فرانسه گفته است دلیل موفقیت نیروهای دولتی «مشخصا درگیری‌های شورشیان با دولت اسلامی عراق و شام است که آنها را به خود مشغول کرده است».

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است و به گروهی از مخالفان دمشق نزدیک است، در گزارشی در روز ۲۰ دی‌ماه از کشته شدن نزدیک به ۵۰۰ نفر در درگیری‌های شورشیان سوری با خود، طی هفته گذشته، خبر داد.

«داعش» اعلام کرده است که خون دیگر شورشیانی که با این گروه همراه نشوند «حلال» است. سخنگوی این گروه در پیامی گفته است که نیروهای دولت اسلامی عراق و شام «شرابشان خون و تسلای آنها تکه‌های اجساد است، در آنچه می‌نوشند، سیراب کننده‌تر از خون مرتد‌ها نمی‌یابند».

جنگ داخلی سوریه، پس از سرکوبی تظاهرات اولیه مسالمت‌آمیز در آن کشور علیه دولت بشار اسد، آغاز شد.

آمریکا و روسیه طی ماه‌های گذشته از برپایی کنفرانسی بین‌المللی برای پیدا کردن راه‌حلی سیاسی‌ای که بتواند به بحران سوریه خاتمه دهد، سخن گفته‌اند.

این کنفرانس در نهایت قرار است در بهمن ماه پیش رو در سوئیس برگزار شود.

گروهی از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که کنترل شهر حلب می‌تواند برگ برنده‌ای برای دولت اسد در کنفرانس صلح ژنو به‌شمار رود.

بنا به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، ۱۳۰ هزار نفر در جنگ داخلی آن کشور که نزدیک به سه سال از آن می‌گذرد، کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG