لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

نخست‌وزیر بریتانیا: بین شورشیان سوری افراطی‌گری زیادی وجود دارد


جبهه نصرت (در تصویر: یکی از شورشیان وابسته به این گروه) از جمله گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در سوریه به شمار می‌رود که در صف مخالفان اسد قرار دارد
جبهه نصرت (در تصویر: یکی از شورشیان وابسته به این گروه) از جمله گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در سوریه به شمار می‌رود که در صف مخالفان اسد قرار دارد
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، ۳۰ تیرماه با هشدار دادن در مورد قوی‌تر شدن موقعیت بشار اسد در سوریه گفت «بین شورشیان سوری افراطی‌گری زیادی وجود دارد».

نخست‌وزیر بریتانیا، «هشدار» داد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که ارتش و هواداران او بیش از دو سال است درگیر جنگ داخلی هستند، «احتمالا در موقعیت قوی‌تری» قرار دارد.

او که در برنامه «اندرو مار شو» در شبکه یک تلویزیون بی‌بی‌سی حضور پیدا کرده بود گفت تصویری که از سوریه وجود دارد «بسیار غم‌انگیز» است.

نخست‌وزیر بریتانیا در عین حال بر آنچه این روزها در مورد چنددستگی گروه‌های مخالف بشار گفته می‌شود نیز تاکید کرد و گفت: «افراطی‌گری زیادی بین شورشیان وجود دارد»‪.‬ اما او می‌گوید نباید به این دلیل «سر را زیر خاک پنهان کرد و هیچ کاری انجام نداد».

کامرون بر حمایت بریتانیا از آن دسته از شورشیان که به دنبال برپایی حکومتی «دموکراتیک، آزاد و تکثرگرا» هستند تاکید کرد.

در عین حال در بخش دیگری از گفته‌هایش در این برنامه تلویزیونی، بشار اسد را «انسان شیطان‌صفتی» نامید که «اعمال وحشتناکی علیه مردمش» انجام می‌داد.

این سخنان اندکی پس از آن بیان می‌شود که دیوید شد، معاون سازمان اطلاعات دفاعی ایالات متحده، از نگرانی‌های مشابهی گفته بود.

این مقام ارشد امنیتی نیز بر افزایش قدرت افراطیون اسلام‌گرا در سوریه تاکید کرده بود.

دیوید شد در سخنرانی که در گردهمایی امور امنیتی «اسپن» داشت، گفته است اگر بشار اسد در قدرت باقی بماند رهبری خواهد بود که بیش از گذشته مشروعیت خود را از دست داده و بی ریشه‌تر شده است.

او از سوی دیگر می‌گوید اگر شورشیان به قدرت برسند اختلاف و درگیری بین شیعه و سنی «سال‌های سال ادامه پیدا خواهد کرد».

معاون سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا می‌گوید بحران سوریه بر قدرت القاعده عراق افزوده است.

دیوید شد این سخنان را پس از موج حملات خونبار شب شنبه در عراق بیان کرد؛ حملاتی که با بمب‌گذاری در چندین خودرو در محله‌های عمدتا شیعه‌نشین آن کشور انجام شد و بیش از ۶۰ کشته برجای گذشت.

این حملات خوبنار بار دیگر بر نگرانی‌های ماه‌های اخیر از فرقه‌ای شدن اختلافات در عراق و خارج شدن آن از کنترل افزوده است. آن‌هم در حالیکه نگرانی‌های مشابهی در مورد دیگر همسایه عراق، یعنی سوریه مطرح می‌شود.

آمریکا و بریتانیا، هر دو از کشورهایی‌اند که در سوریه شورشیانی که خود را «دمکرات و تکثرگرا» معرفی کرده‌اند، حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر کشورهای ایران و روسیه نیز از حامیان رژیم بشار اسد به شمار می‌روند.

جنگ داخلی سوریه بیش از صدهزار کشته بر جای گذاشته است. سازمان ملل می‌گوید بحران آوارگی و پناهندگی ناشی از این جنگ در ۲۰ سال گذشته «بدترین» از نوع خود است. نزدیک به دو میلیون نفر از شهروندان سوری (چیزی حدود ۱۰ درصد از کل جمعیت) به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.

قرار است با مدیریت آمریکا و روسیه یک کنفرانس بین‌المللی جهت پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای برون‌رفت از این بحران تشکیل شود که به «ژنو ۲» مشهور شده، اما هنوز فرجامی نیافته است.
XS
SM
MD
LG