لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

فعالان سوری: شمار کشته‌شدگان جنگ داخلی از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت


بنا بر آمار بیشتر کشته‌شدگان هوادران مسلح دولت سوریه‌اند (در تصویر یکی از نیروهای ارتش آزاد سوریه)
بنا بر آمار بیشتر کشته‌شدگان هوادران مسلح دولت سوریه‌اند (در تصویر یکی از نیروهای ارتش آزاد سوریه)
گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، روز پنجم تیر ماه، در تازه‌ترین گزاش خود گفت که شمار کشته‌شدگان جنگ داخلی آن کشور همینک از ۱۰۰ هزار نفر گذشته است.

آخرین آماری که سازمان ملل ارائه کرده بود از کشته شدن بیش از ۹۳ هزار نفر در نبردهای داخلی سوریه حکایت می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، فعالان سوری مستقر در لندن می‌گویند: ۴۳ هزار نفر از کشته‌شدگان نیروهای وفادار به بشار اسد هستند. ۱۶۹ نفر نیز از اعضای شبه‌نطامیان حزب‌الله لبان‌اند.

حزب‌الله لبنان بنا به گفته حسن نصرالله، دبیر کل این گروه، مستقیما در جنگ داخلی سوریه به هواداری از بشار اسد شرکت دارد.

از سوی دیگر بیش از ۳۶ هزار نفر از کشته‌شدگان، که رقم بعدی بیشترین قربانیان را در بر می‌گیرد، غیرنظامیان‌اند.

بنا بر این گزارش از میان نیروهای مخالف اسد نیز بیش از ۱۸ هزار نفر کشته شده‌اند که بیش از دو هزار و پانصد نفر از آنها شهروندان خارجی‌ای هستند که در صف مخالفان می‌جنگند.

دولت سوریه آماری از کشته‌شدگان ارائه نمی‌کند. آسوشیتدپرس می‌نویسد که رسانه‌های رسمی آن کشور در ماه‌های نخست درگیری‌ها نام کشته‌شدگان هوادار دولت را اعلام می‌کردند، ولی اندکی بعد این کار متوقف شد.

جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد.

هنوز راه‌حلی برای برون‌رفت از این بحران یافت نشده است؛ هر چند طی هفته‌های گذشته آمریکا و سوریه تلاش کرده‌اند تا یک کنفرانس بین‌المللی را برای پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برپا کنند.

با این همه طرف‌های حامی اسد یا مخالفان او و نیز کسانی که درگیر جنگ‌اند دیگری را متهم می‌کنند که با ارسال سلاح به درگیری‌ها دامن می‌زنند.

روسیه و ایران از هوادران حکومت بشار اسد و عمده کشورهای عربی، ترکیه و برخی کشورهای غربی، از جمله آمریکا از هواداران مخالفان رژیم اسد به شمار می‌روند.

دولت آمریکا، بریتانیا و فرانسه، حکومت اسد را متهم کرده‌اند که علیه مخالفان خود از سلاح شیمایی استفاده کرده است. دولت اسد این اتهام‌ها را رد کرده است.

یک روز پیش از اعلام این تازه‌ترین آمار قربانیان، لکدار براهیمی، نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه گفته بود برگزاری کنفرانس صلح تا پایان تابستان غیرممکن است.

خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود از نبردها به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که ارتش اسد به شکلی آهسته اما پیوسته در حال پیشروی در حومه دمشق و باز پس‌گیری مناطق از دست داده است.
XS
SM
MD
LG