لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

فرانسه: مخالفان میانه‌روی اسد در شرایط بسیار سختی قرار دارند


فابیوس به موفقیت کنفرانس موسوم به «ژنو ۲» که بناست برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه برپا شود، با شک و تردید می‌نگرد
فابیوس به موفقیت کنفرانس موسوم به «ژنو ۲» که بناست برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه برپا شود، با شک و تردید می‌نگرد
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه ۲۳ آذر ماه گفت مخالفان میانه‌روی حکومت سوریه در «شرایط بسیار سختی» قرار دارند و گفت‌وگوهای صلح برای آن کشور نیز با مشکلاتی روبه‌روست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزیر خارجه آن کشور که در موناکو، در کنفرانس سیاست جهانی سخن می‌گفت، در مورد اوضاع سوریه «بدبینی» خود را ابراز کرده است.

فابیوس به موفقیت کنفرانس موسوم به «ژنو ۲» که بناست برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه برپا شود، نیز با شک و تردید می‌نگرد.

او گفته است وزیران خارجه اروپا در تلاش‌اند تا این گفت‌وگوها (مذاکرات صلح) با موفقیت همراه شود ولی شک و تردیدهای زیادی وجود دارد «و اگر این گفت‌وگوها به انجامی نرسد، آن وقت این سرزمین مصیبت‌زده همچنان درد خواهد کشید و کشورهای همسایه هم همین‌طور».

اشاره وزیر خارجه فرانسه به مخالفان میانه‌روی حکومت سوریه کسانی‌ست که به‌طور عمومی در ائتلاف مخالفان جمع شده‌اند و گروهی از کشورهای عربی و غربی از جمله فرانسه نیز آنها را به رسمیت می‌شناسند.

در این گروه ارتش آزاد سوریه نیز حضور دارد؛ اما گزارش‌ها از خاک سوریه حاکی از آن است که این شورشیان افراطی اسلامی هستند که با موفقیت روبه‌رو شده و عملا از ارتش آزاد پیشی گرفته‌اند.

تنها سه روز پیشتر از این تازه‌ترین سخنان وزیر خارجه فرانسه، آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که کمک‌های غیرمرگبار خود را به ارتش آزاد سوریه به حال تعلیق در می‌آوردند، چرا که بیم آن دارند این کمک‌ها به دست افراطیون بیافتد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که اسلام‌گرایان تندرو، پایگاه ارتش آزاد سوریه٬ منطقه باب الهوا در شمال سوریه را که در نزدیک مرز ترکیه واقع است، تصرف کردند.

در همان زمان جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفت که دولت آمریکا از گزارش‌هایی که از تصرف پایگاه‌های ارتش آزاد به دست نیروهای جبهه اسلامی حکایت می‌کند، نگران است.

در حالی‌که نیروهای اسد از سویی در برخی نقاط ِ در تصرف شورشیان پیشرفت‌هایی داشته‌اند و نیز قدرت ارتش آزاد سوریه در مقابل شورشیان اسلام‌گرای افراطی رو به تحلیل است، سازمان ملل و دیگر کشورها در تلاش‌اند تا کنفرانس صلح به فرجام برسد.

به‌تازگی منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که تاریخ دوم بهمن ماه برای آغاز این کنفرانس بین‌المللی تعیین شده است. طبق آن‌چه پیشتر اعلام شده، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، ریاست کنفرانس را بر عهده خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG