لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

نماینده سازمان ملل پس از آغاز آتش‌بس سوریه: اوضاع به وضوح بهتر شده


آتش‌بس تازه سوریه، در پی توافق میان مسکو و واشینگتن، از عصر روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه، همزمان با عید قربان، آغاز شده است
آتش‌بس تازه سوریه، در پی توافق میان مسکو و واشینگتن، از عصر روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه، همزمان با عید قربان، آغاز شده است

روز نخست آتش‌بس سوریه در حالی سپری شده‌ که آرامش نسبی به آن کشور بازگشته‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته گزارشی از قربانی غیرنظامی یا گروه‌های مسلحی که آتش‌بس شامل آن‌ها می‌شود، در دست ندارد. نماینده سازمان ملل نیز گفته «اوضاع به‌وضوح بهبود پیدا کرده‌است».

آتش‌بس تازه سوریه، در پی توافق میان مسکو و واشینگتن، از عصر روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه، همزمان با عید قربان، آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید به جز جبهه‌النصره (که اکنون با نام فتح‌الشام فعالیت می‌کند) و گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، آتش‌بس شامل دیگر گروه‌های درگیر در آن کشور می‌‌شود. این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرده تنها این گروه‌ها قرار است هدف حملات قرار گیرند.

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، به خبرنگاران گفته است که اوضاح به طور چشم‌گیری، از زمانی که آتش‌بس برپا شده، بهبود پیدا کرده‌است. به گفته آیا دی‌میستورا، امدادگران قرار است به زودی به مناطق مختلف سوریه، از جمله به شرق حلب، منطقه تحت کنترل شورشیان، دسترسی پیدا کنند.

نماینده ملل متحد در سوریه می‌گوید «منابع داخلی، از جمله در حلب، گفته‌اند [طی ۲۴ ساعت گذشته] شرایط به‌طور چشم‌گیری، بدون آن‌که حملات هوایی ادامه پیدا کند، بهتر شده‌است».

او البته افزوده است که گروه‌های امدادرسان، برای ارسال کمک‌ها هنوز در انتظار مجوز دولت مرکزی سوریه هستند: «مشتقانه امیدوار و منتظر هستیم که این مجوزها صادر شود».

روسیه اعلام کرده در مسیر دسترسی به مردم تحت محاصره حلب، نیروی نظامی مستقر می‌کند، تا به این وسیله کمک‌رسانی به آن‌ها ممکن شود.

آتش‌بس موقت فعلی، چنانچه ادامه پیدا کند، به افزایش همکاری‌های میان آمریکا و روسیه در منطقه می‌انجامد؛ همکاری‌هایی که می‌تواند تعاملات نظامی بیشتر در انجام حملات به «حکومت اسلامی» و فتح‌الشام (جبهه‌النصره) را فراهم کند.

مسکو و واشینگتن، برای نخستین بار طی دهه‌های گذشته، توافق کرده‌اند برای انجام حملات نظامی، به تبادل اطلاعات بپردازند؛ تبادلاتی که قرار است، به هدف قرار دادن این دو گروه افراطی کمک کند.

۲۴ ساعت پس از آغاز آتش‌بس، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، گفته گزارشی از قربانی‌شدن هیچ فرد غیرنظامی یا نظامی -از گروه‌هایی که آتش‌بس شامل‌شان می‌شود- به دستش نرسیده‌است.

ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد در حملات ائتلاف به رهبری آمریکا، سه نفر از شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» کشته شده‌اند.

برآورد نماینده سازمان ملل در امور سوریه نشان می‌دهد که جنگ داخلی آن کشور ۴۰۰ هزار قربانی برجای گذاشته‌است؛ یعنی چیزی نزدیک به دو درصد کل جمعیت سوریه طی پنج سال گذشته، به دلیل نبردها جان خود را از دست داده‌اند. بیش از نیمی از جمعیت کل کشور نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG