لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

خلبان جنگنده سرنگون‌شده سوریه «زخمی شده و در ترکیه است»


دیوار مرزی بین سوریه و ترکیه در استان ختای (حاتای)
دیوار مرزی بین سوریه و ترکیه در استان ختای (حاتای)

خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داده‌است که خلبان مجروح یک جنگنده ارتش سوریه که روز جمعه سقوط کرده بود، پیدا شده و اکنون در ترکیه است.

خبرگزاری آناتولی ۱۵ اسفند ماه گزارش داده‌است که این خلبان در بیمارستانی در «ختای» (حاتای)، استانی در مرز دو کشور، بستری‌ست.

شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی نیز می‌گوید خلبان زخمی در یک بیمارستان آن کشور بستری شده‌است.

جنگنده ارتش سوریه در حال انجام ماموریتی در شمال آن کشور سقوط کرد. بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، روز گذشته ضمن تائید سقوط این جنگنده گفته بود هواپیما در اطراف شهر سامانداغی در ختای سقوط کرده و خلبان احتمالا با چتر نجات بیرون پریده‌است.

رسانه‌های ترکیه نیز ساعتی بعد به نقل از فرماندار «ختای» گفتند که لاشه هواپیما پیدا شده‌است.

دولت سوریه سقوط هواپیما را به‌طور مشخص تائید نکرده بود اما ارتش آن کشور گفته بود ارتباط خود با یکی از جنگنده‌هایش را در مرز ترکیه از دست داده‌است.

گروه اسلام‌گرای «احرارالشام» مدعی شده که این هواپیما را در ادلب هدف قرار داده‌است. ویدئویی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که گفته می‌شود لحظه سقوط هواپیما را نشان می‌دهد. در این ویدئو یک جگنده دیده می‌شود و تصاویری از شلیک‌هایی از سطح نیز قابل مشاهده‌است.

اما سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید هنوز مشخص نیست دلیل سقوط هواپیما اشکال فنی بوده یا هدف قرار گرفته‌است.

آیا ییلدریم نیز پیشتر این احتمال را مطرح کرده بود که بدی هوا موجب سقوط جنگنده شده باشد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از دولت ترکیه گفته واقعه اخیر «به‌معنی نقض تمامیت ارضی به شمار نمی‌رود و هواپیما [پیش از سقوط] وارد خاک آن کشور نشده بود».

ترکیه از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد است و از شماری از شورشیان مخالف رئیس‌جمهوری سوریه حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG