لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

هواپیماهای سوریه با وجود هشدار آمریکا «از بمب‌های بشکه‌ای استفاده کردند»


این تصویر درگیری‌ها در منطقه تیبت‌الامام را در اوایل فروردین ماه نشان می‌دهد
این تصویر درگیری‌ها در منطقه تیبت‌الامام را در اوایل فروردین ماه نشان می‌دهد

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید هواپیماهای ارتش سوریه با وجود هشدار ایالات متحده آمریکا، از بمب‌های بشکه‌ای استفاده کردند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید هواپیماهای ارتش بشار اسد روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین مواضع شورشیان در استان حمص را با بمب‌های بشکه‌ای مورد حمله قرار دادند. این حمله در حالی‌‌ست که آمریکا یک روز پیش هشدار داده بود استفاده از بمب‌های بشکه‌ای می‌تواند به حمله دیگر این کشور به مواضع نیروهای دولتی سوریه منجر شود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

به گزارش خبرگزاری رویترز یک منبع نظامی سوری گزارش این نهاد را رد کرد و گفت ارتش سوریه از بمب‌های بشکه‌ای استفاده نکرده است.

آمریکا روز جمعه در واکنش به «حمله شیمیایی» به خان‌شیخون، در شمال غرب سوریه، که واشینگتن نیروهای دولتی سوریه را مسئول آن می‌داند، یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را با موشک مورد حمله قرار دارد. حکومت سوریه دخالت در حمله شیمیایی را تکذیب کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، روز سه‌شنبه گفت هواپیماهای سوری در شهرهای تیبت الامام و سوران واقع در شمال شهر حما از بمب‌هاب بشکه‌ای استفاده کرده‌اند؛ این مناطق، مناطقی‌ست که گروه‌های شورشی و به‌خصوص نیروهای «جهادی» از ماه گذشته یک عملیات تهاجمی را در آن‌ها آغاز کرده‌اند.

رامی عبدالرحمان، مدیر این نهاد گفته است تعداد بمب‌های بشکه‌ای که به کاری برده شده نسبتا کم بوده است. تحقیقات سازمان ملل متحد نشان داده که نیروهای دولتی سوریه به‌طور دائم از این نوع بمب‌ها استفاده می‌کنند.

ارتش سوریه در بیانیه خود گفته است « مواضع گروه‌های تروریست در شمال حما» را هدف قرار داده و «شمار زیادی» از افراد مسلح را کشته و مقادیر زیادی از تجهیزات از جمله چهار تانک، توپخانه و سکوهای پرتاب موشک را نابود کرده است. در این بیانیه گفته نشد ارتش سوریه از چه نوع سلاح‌هایی استفاده کرده است.

به گزارش رویترز یک فرمانده نظامی نیروهایی حامی بشار اسد گفته است ارتش سوریه و متحدان آن از روز سه‌شنبه عملیات جدیدی را در شمال حلب آغاز کرده‌اند.

این فرمانده «شبه‌نظامیان غیرسوری» که حاضر نشده نامش فاش شود افزوده است «ارتش سوریه و متحدان آن از امروز عملیات نظامی جدیدی را در چندین جبهه برای به‌دست گرفتن کنترل تپه‌ها و چندین روستا آغاز کرده‌اند».

در جنگ داخلی سوریه که شش سال از آغاز آن می‌گذرد روسیه و ایران و شبه نظامیان شیعه از کشورهای نظیر لبنان، عراق و افغانستان از رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه روز سه شنبه گفت نیروهای دولتی چندین منطقه تحت کنترل شورشیان در شمال حلب را بمباران کرده و در اطراف این شهر با شورشیان درگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG