لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

«نزدیک به ۵۰ نفر» در درگیری میان مخالفان اسد کشته شدند


در هفته‌های گذشته درگیری‌های مختلفی میان گروه‌های شورشی رخ داده است
در هفته‌های گذشته درگیری‌های مختلفی میان گروه‌های شورشی رخ داده است
بنا به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، طی سه روز گذشته تا ۲۰ مهر ماه، نزدیک به ۵۰ نفر در پی درگیری‌ها میان گروه‌های شورشی اسلام‌گرا در شهر حلب و از سوی دیگر، شورشیان مرتبط با «ارتش آزاد سوریه» کشته شده‌اند.

یکی از اعضای دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، به خبرگزاری فرانسه گفته است دست‌کم ۳۰ تن از هواداران «ارتش آزاد» و ۱۴ نفر از اعضای «حکومت اسلامی عراق و شام» -گروهی که با القاعده مربوط است- در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

درگیری‌های داخلی میان شورشیان، از روز پنج‌شنبه گذشته و با وجود تلاش‌هایی برای رسیدن به توافق میان شورشیان، آغاز شده است.

گزاش‌ها حاکی‌ست که گروه‌های اسلام‌گرای مخالف اسد در پی گسترش نفوذ خود در حلب هستند؛ شهری‌که به طور عمده به دو بخش تقسیم شده است. بخشی از آن در کنترل دولت و بخشی در کنترل شورشیان است.

در هفته‌های گذشته درگیری‌های مختلفی میان گروه‌های شورشی رخ داده است.

این درگیری‌ها به‌ویژه از زمانی ۱۳ گروه شورشی داخل سوریه اعلام کردند، ائتلاف مخالفان (دولت در تبعید مخالفان سوری) را به رسمیت نمی‌شناسند، شدت و بازتاب بیشتری پیدا کرده است.

برخی مناطق نزدیک به مرز ترکیه نیز چندی‌ست که صحنه درگیری‌های داخلی میان شورشیان است.

«حکومت اسلامی عراق و شام» ماه گذشته با حمله به شهرک اعزاز در نزیکی مرز ترکیه و بیرون راندن نیروهای ارتش آزاد سوریه از آن، کنترل این شهرک را در دست گرفت. مسئله‌ای که در آن زمان باعث شد دولت ترکیه، گذرگاه مرزی نزدیک اعزار را پس از کنترل آن توسط اسلامگرایان، ببندد.

از آن هنگام، بار‌ها نیروهای دولت اسلامی عراق و شام با گردان «توفان شمال» وابسته به ارتش آزاد سوریه درگیر شده‌اند.

در آغاز مهر ماه و با ادامه این درگیری‌ها «حکومت اسلامی عراق و شام» اعلام کرد که ابوعبدالله اللیبی، یکی از فرماندهانش به دست نیروهای ارتش آزاد سوریه در گذرگاهی در نزدیکی مرز ترکیه کشته شده است.

از سوی دیگر روز ۱۹ مهرماه نیز سازمان دیدبان حقوق بشر، دو گروه اسلامگرا از مخالفان مسلح بشار اسد را به قتل ده‌ها تن از شهروندان غیرنظامی سوریه متهم کرد.

این دو گروه نیز یکی خود «حکومت اسلامی عراق و شام» و دیگری «جیش المجاهدین النصر» معرفی شده‌اند.

بنا بر این گزارش در حمله آنها به منطقه لاذقیه دست‌کم ۱۹۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند به گروگان گرفته شده‌اند.

بیشتر اهالی این منطقه از علوی‌های طرفدار حکومت بشار اسد هستند.

در بیانیه دیدبان حقوق بشر تاکید شده که کشتار شهروندان غیر نظامی «از پیش برنامه‌ریزی شده بود و نمی‌توان آن‌را به عوامل خودسر نسبت داد».

دیدبان حقوق بشر سوریه در عین حال شمار قربانیان جنگ داخلی را تا کنون ۱۱۵ هزار نفر عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG