لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

پیشروی نیروهای «حکومت اسلامی» در استان «حلب» سوریه


یک عضو «ارتش آزاد سوریه» در حلب؛ مناطق شرق این شهر می‌گویند کاروان‌های شورشیان مخالف دولت بشار اسد و «حکومت اسلامی» روانه جبهه‌های شمالی شده‌اند
یک عضو «ارتش آزاد سوریه» در حلب؛ مناطق شرق این شهر می‌گویند کاروان‌های شورشیان مخالف دولت بشار اسد و «حکومت اسلامی» روانه جبهه‌های شمالی شده‌اند

درگیری‌ها میان گروه‌های مسلح مخالف حکومت اسلامی و شبه‌نظامیان این گروه افراطی در استان حلب، در شمال غربی سوریه، شدت گرفته است. همزمان شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» به آزادراه اصلی که حلب را به ترکیه وصل می‌کند نزدیک شده‌اند.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال از قول مقام‌های ترک می‌گوید که آنها در مورد نزدیک شدن نیروهای گروه موسوم به حکومت اسلامی به «باب‌السلام»، نقطه مرزی اصلی میان سوریه و ترکیه، ابراز نگرانی کرده‌اند.

درگیری‌ها در جبهه‌ای به وسعت ۵۰ کیلومتر میان گروه‌های مخالف شورشی سوریه از یک سو، و نیروهای «حکومت اسلامی» از سوی دیگر در جریان است. این گروه اسلام‌گرا، به جاده‌ اصلی که از طریق آن کمک و سلاح به دست شورشیان می‌رسد، بسیار نزدیک شده است.

این گزارشها در حالی دریافت میشود که روز ۱۰ خرداد (پریروز) نیز خبرهایی از پیشروهای «حکومت اسلامی» در شمال سوریه منتشر شده بود.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، این گروه توانسته است منطقه مسکونی «صوران» در اعزاز و دو روستای نزدیک آن را تصرف کند.

Unnamed Road, Sawran, Syria
Unnamed Road, Sawran, Syria

منطقه «صوران» اعزاز در نزدیکی مرز ترکیه

در همان زمان «دیدبان حقوق بشر سوریه»، سازمانی که در لندن مستقر است، گفته بود تصرف صوران و مناطق اطراف آن به این گروه کمک کرده است تا آسان‌تر به مرز نزدیک شود.

تصرف این منطقه مسکونی، ضربه‌ای به آن دسته از شورشیانی برآورد شده است که هم علیه «حکومت اسلامی» و هم علیه دولت بشار اسد نبرد می‌کنند.

از دیگر سو روزنامه تلگراف از قول خبرنگاران خود در قاهره و بیروت می‌گوید گروهی از شورشیان از ائتلاف به رهبری آمریکا انتقاد کرده‌اند که دست به انجام حملات هوایی برای جلوگیری از پیشروی این نیروها نزده است.

سخنگوی گروه «احرارالشام» در گفت‌وگویی با این روزنامه این انتقادها را مطرح کرده است.

در عین حال خود گروه احرارالشام از متحدان «جبهه النصره» به شمار می‌رود، که در مناطقی از سوریه هدف حملات هوایی ائتلاف قرار گرفته است.

گروه‌های شورشی مخالف دولت اسد و حکومت اسلامی، می‌گویند پیشروی‌های این گروه، برنامه آنها را برای انجام عملیاتی گسترده‌تر برای تصرف بخش‌های حلب که در کنترل نیروهای دولتی‌ست، با مشکل روبه‌رو می‌کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید شهروندان شرق حلب کاروان‌هایی از شورشیان را دیده‌اند که برای پیوستن به نبردها، راهی منطقه صوران بوده‌اند.

بخش غربی حلب در دست نیروهای هوادار بشار اسد است.

«هزاران عرب در گریز از شبه‌نظامیان کرد»

همزمان با تازه‌ترین تحولات، روزنامه «تایمز» نیز روز دوشنبه در گزارشی گفته است شبه‌نظامیان کرد، «روستاهای عرب نشین» را در مناطقی از کوبانی که تحت کنترل دارند، آتش زده‌اند. آنچه به گفته این روزنامه بخشی از کارزار علیه عرب‌های منطقه عنوان شده است.

بنا بر این گزارش هزاران نفر از شهروندان عرب این مناطق در حال گریز از خانه‌ها و محل سکونت خود هستند.

این گزارش مدعی‌ست که اعضای یگان کرد «ی‌پ‌گ» (یگان‌های مدافع خلق)، مسئول این رخدادها هستند.

نیروهای این یگان طی ماه‌ها نبرد علیه گروم موسوم به «حکومت اسلامی»، حمله آنها را به کوبانی دفع کردند. این نبردها با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG