لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

احتمال کشته شدن یک فرمانده ارشد «داعش» در حمله ائتلاف


عکسی از شیشانی منتشرشده در سال ۲۰۱۴
عکسی از شیشانی منتشرشده در سال ۲۰۱۴

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید ابوعمر الشیشانی، از فرماندهان ارشد گروه «حکومت اسلامی»، هدف یکی از حملات اخیر ائتلاف به رهبری ایالات متحده قرار گرفته‌است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی و شبکه‌های خبری در آمریکا، به نقل از مقام‌های آن کشور می‌گویند در حمله چهارم مارس (۱۴ اسفند)، فردی که از او به عنوان «وزیر جنگ» گروه حکومت اسلامی نام برده می‌شود، احتمالا کشته شده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید ابوعمر الشیشیانی (عمر چچنی) در صدر فهرست شبه‌نظامیان تحت تعقیب ایالات متحده قرار داشت. آمریکا پنج میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که به حذف او بیانجامد، تعیین کرده بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۴ او را در فهرست «تروریست‌های خارجی» قرار داده و گفته بود در دستگاه رهبری داعش صاحب «قدرتی مثال‌زدنی» است.

پنتاگون در بیانیه‌ای می‌گوید اگر مرگ او تائید شود، مانعی در روند نیروگیری «حکومت اسلامی» از خارج، و تلاش‌های آن برای دفاع از پایگاه‌های اصلی‌اش، ایجاد می‌شود.

رویترز از او به عنوان یکی از «مشاوران نزدیک» ابوبکر بغدادی، رهبر خلافت خودخوانده اسلامی، نام برده است.

مقام‌های آمریکایی تائید کرده‌اند که تحقیات در مورد سرنوشت این فرمانده ارشد «داعش» ادامه دارد و هنوز با قاطعیت نمی‌توان از مرگ او سخن گفت.

یکی از منابع خبری رویترز گفته است، حمله چهارم مارس، خودوریی را هدف قرار داده که بنا بر اطلاعات موجود، احتمالا حامل شیشانی بوده‌است.

ابوعمر شیشانی در سال ۱۹۸۶ در گرجستان (در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی) به دنیا آمده بود. نام اصلی او تارخان باتیراشویلی بود. او قبلا در میان شبه‌نظامیان چچنی نیز فعالیت‌های مسلحانه داشت. بنا بر گزارش‌ها در سال ۲۰۰۶ میلادی به ارتش گرجستان پیوست و در نبردهای علیه روسیه نیز شرکت داشت. دو سال بعد به دلایل پزشکی از ارتش معاف شده‌است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقام‌های آمریکایی طرف گفت‌وگو می‌گوید، او در سال ۲۰۱۲ به سوریه رفت و به عضویت داعش درآمد.

اخیرا ائتلاف به رهبری آمریکا، در منطقه الشدادی موجی از حملات هوایی را انجام داده است. شهری که ماه پیش، کنترل آن از گروه «حکومت اسلامی» گرفته شد و در دست گروه‌های مخالف داعش و مورد حمایت غرب است.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفته رفتن شیشانی از رقه به شدادی «غیرمعمول و قابل توجه» است. به گفته او این سفر احتمالا برای روحیه دادن به افراد داعش، که هدف ضربات پی‌در‌پی «نیروهای سوریه دمکراتیک» قرار گرفته‌اند، انجام شده است.

«نیروهای سوریه دمکراتیک»، ائتلافی از کردها و گروهی از شورشیان عرب است که از حمایت ائتلاف و نیز روسیه برخوردارند.

XS
SM
MD
LG