لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

در پی حمله‌ای انتحاری، اردن مرز خود با سوریه را مسدود کرد


سربازان اردنی، کودکان آواره سوری را در منطقه مرزی به اردوگاه می‌برند
سربازان اردنی، کودکان آواره سوری را در منطقه مرزی به اردوگاه می‌برند

در پی کشته شدن ۶ تن از سربازان ارتش و نیروهای امنیتی اردن، در جریان یک حمله انتحاری در مرز با سوریه و نزدیک یکی از اردوگاه‌های آوارگان جنگ، ارتش اردن منطقه مرزی را «نظامی» اعلام کرد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره» ژنرال مشعل محمد زِبن، رئیس ستاد مشترک ارتش اردن، اول تیر ماه گفت مناطق مرزی در شمال و شمال‌شرقی، منطقه نظامی هستند و به هر جنبشی در آن «بدون انعطاف» واکنش نشان داده خواهد شد.

به گفته ژنرال زبن «هر خودرو یا فردی که در این منطقه بدون اجازه قبلی رفت‌وآمد کند، دشمن در نظر گرفته شده و هدف قرار می‌گیرد».

تحولات اخیر پس از یک حمله انتحاری صورت گرفته‌است.

ساعاتی پیش از آنکه ستاد مشترک ارتش اردن مرز با سوریه را به روی رفت‌وآمدهای غیرنظامی ببندد، ۶ نفر از سربازان ارتش و نیروهای امنیتی آن کشور در انفجار یک خودرو کشته و ۱۴ نفر نیز زخمی شدند.

روزنامه «جردن‌تایمز» به نقل از بیانیه ارتش گفته حمله این خودروی بمب‌گذاری‌شده به یک ایست بازرسی که «برای کمک به پناهجویان سوری» در منطقه قرار داشت صورت گرفته‌است.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز در واکنش گفته کشورش با «مشت آهنی» به کسانی که امنیت آن را نشانه رفته‌اند، پاسخ خواهد داد. اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس نقطه مرزی مسدود شده، آخرین مفر مرزی پناهجویان سوری برای رسیدن به خاک اردن به شمار می‌رفت و نظامی شدن آن نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت ده‌ها هزار سوری آواره که ماه‌ها است در بیابان‌های اطرای آن سرگردان هستند، ایجاد می‌کند.

آوارگانی که در مرز حضور دارند به طور روزانه به آب و مواد غذایی نیاز دارند که از مرزهای اردن برای آنها فرستاده می‌شود.

طی ماه‌های گذشته این سومین بار است که نیروهای امنیتی اردن هدف حمله قرار می‌گیرند، اما هنوز گروهی مسئولیت حمله انتحاری اخیر را برعهده نگرفته است.

مرز اردن و سوریه

XS
SM
MD
LG