لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

اپوزیسیون سوریه دولت را به حمله شیمیایی متهم کرد


گروهی از ساکنان شهر حلب در حال تمرین برای مقابله با حملات احتمالی شیمایی در سال ۲۰۱۳ با ماسک‌های ضدگاز
گروهی از ساکنان شهر حلب در حال تمرین برای مقابله با حملات احتمالی شیمایی در سال ۲۰۱۳ با ماسک‌های ضدگاز

گروهی از فعالان سوری و آن دسته از مخالفان دولت بشار اسد که از حمایت غرب بهره‌مند هستند، دولت را در دمشق متهم به انجام حملات شیمیایی با گاز کلر در مناطق تحت کنترل مخالفان کرده‌اند که به گفته آنها دست‌کم شش کشته برجای گذاشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول فعالان و مخالفان سوری می‌گوید در این «حمله شیمیایی» ده‌ها نفر «از جمله کودکان» نیز آسیب دیده‌ و دچار مشکلات تنفسی شده‌اند.

گفته‌های تازه مخالفان سوری در مورد این حمله که به گفته آنها در شهر سرمین، واقع در شمال غرب استان حلب، انجام شده، نخستین از این دست است، پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطع‌نامه پیشنهادی آمریکا را در محکومیت استفاده از گازهای مرگ‌آور مانند کلر در سوریه تصویب کرد.

این قطع‌نامه که در ماه جاری تصویب شده است، در عین حال هشدار می‌دهد که چنین اقدامی می‌تواند «واکنش نظامی» را همراه بیاورد.

اما انجام احتمالی چنین عملیات نظامی علیه حملات شیمیایی، خود باید از موافقت شورای امنیت سازمان ملل برخوردار شود؛ جایی‌که روسیه، از مهم‌ترین مدافعان حکومت بشار اسد، از حق وتو برخوردار است.

شهر سرمین در ۸ کیلومتری حلب قرار دارد و سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، و گروه «کمیته محلی هماهنگی» می‌گویند حمله شیمیایی به آن در روز دوشنبه ۲۵ اسفند انجام شده است.

هر دو گروه می‌گویند شش نفر در این «حمله» کشته و ده‌ها نفر آسیب دیده‌اند.

مخالفان مورد حمایت غرب نیز گفته‌اند هلیکوپترهای ارتش سوریه از «بمب‌های بشکه‌ای» استفاده کرده‌اند که دو بشکه از گاز کلر انباشته شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید یک مقام ارتش سوریه این گفته‌ها را رد کرده است.

این مقام نظامی که هویت او فاش نشده گفته است «ارتش از سلاح‌هایی که مورد قبول جامعه بین‌المللی نیست استفاده نکرده و هرگز استفاده نخواهد کرد».

پیشتر نیز اتهام‌های مشابهی در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی مطرح شده بود که هم دولت سوریه و هم مخالفان آن، به دیگری زده بودند.

در نهایت آمریکا و روسیه برای خارج کردن جنگ‌افزارهای شیمیایی از زرادخانه‌های سوریه به توافق رسیدند. عملیاتی بین‌الملی که خود ماه‌ها به طول انجامید. با این همه نماینده سازمان ملل در امور شیمیایی سوریه، در مهر ماه گذشته خبر از حضور «چهار مرکز تسلیحات شیمیایی» دیگر در سوریه داد. به گفته این مقام دولت سوریه آنها را پنهان کرده بود. اطلاعات در مورد این مراکز همان زمان در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته بود.

در این زمان گزارش‌هایی نیز در مورد استفاده اسلام‌گرایان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از سلاح شیمیایی منتشر شد؛ گروهی که کنترل بخش‌های مهمی از سوریه و نیز بخش‌هایی از عراق را در دست دارد.

XS
SM
MD
LG