لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

مخالفان سوری نخست‌وزیر جدید انتخاب کردند


احمد جربا (نفر وسط)، رئیس ائتلاف مخالفان «رئیس‌جمهوری دولت انتقالی»، در کنار دیگر اعضا در نشست روز شنبه استانبول
احمد جربا (نفر وسط)، رئیس ائتلاف مخالفان «رئیس‌جمهوری دولت انتقالی»، در کنار دیگر اعضا در نشست روز شنبه استانبول
ائتلاف مخالفان سوری، که مهم‌ترین تشکل سیاسی مخالف حکومت بشار اسد به شمار می‌رود، ۲۳ شهریور ماه، احمد طعمه، یک چهره اسلام‌گرای میانه‌رو را به عنوان نخست‌وزیر دولت در تبعید برگزید.

احمد طعمه، ۴۸ ساله، از حرفه دندان‌پزشک، اهل شهر دیرالزور در کرانه رود فرات، و از مخالفان سیاسی باسابقه حکومت بشار اسد است.

انتخاب او هم با تائید سکولارها و هم اخوان‌المسلمین در ائتلاف مخالفان همراه بوده است.

او به جای غسان هیتو، بازرگان سوری-آمریکایی به این مقام انتخاب می‌شود.

تازه‌ترین تغییرات در ائتلاف مخالفان اسد، همزمان با توافق وزیران خارجه آمریکا و روسیه در مورد نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی حکومت سوریه صورت می‌گیرد.

غسان هیتو که نخست‌وزیر دولت در تبعید را در دست داشت، در ماه ژوئیه استعفا کرده بود.

در آن زمان خبرها و گزارش‌هایی منتشر شده بود که از نارضایتی عربستان سعودی، یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان مخالف حکومت بشار اسد در منظقه، حکایت داشتند.

انتخابات تازه، تلاشی برای مستحکم کردن جایگاه این ائتلاف در شرایطی که پس از حمله شیمیایی در حومه دمشق رخ داد، محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آقای طعمه در این انتخابات که در نشست ائتلاف مخالفان سوری در استانبول ترکیه انجام شد، ۷۵ رای از ۹۷ رای را از آن خود کرد.

ائتلاف مخالفان سوری که مقر اصلی آن در استانبول است، با بالا گرفتن نبردها در سوریه در سال ۲۰۱۲ از گرد هم آمدن بیش از ۶۰ گروه از مخالفان سوری شکل گرفت.

رئیس‌ این ائتلاف، که رئیس دولت در تبعید سوریه است، احمد جربا، از ناراضیان قدیمی سوری‌ست.

ائتلاف مخالفان سوریه صاحب کرسی در اتحادیه کشورهای عربی است و چندین کشور سازمان ملل از جمله فرانسه و ایالات متحده، آن را رسما به عنوان نماینده سوریه شناخته‌اند.

روز شنبه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس او، با دستیابی به توافقی اعلام کردند که جامعه بین‌الملل اکنون از بشار اسد، رئیس‌‌جمهوری سوریه، انتظار دارد تا به گفته خود عمل کرده و زرادخانه شیمیایی سوریه را تحویل دهد.

این توافق با مخالفت ارتش آزاد سوریه روبه‌رو شده است. این گروه مسلح صاحب نمایندگانی در ائتلاف مخالفان سوریه است.

آمریکا و روسیه پیشتر تلاش کرده بودند تا با برپایی یک کنفرانس بین‌المللی، مقدمات پیدا شدن یک راه‌حل سیاسی برای برون‌رفت از بحران سوریه را بیابند. یکی از طرف‌های مهم برای شرکت در این کنفرانس ائتلاف مخالفان سوری‌ست. اما این کنفرانس هنوز فرجامی پیدا نکرده است.
XS
SM
MD
LG