لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

تلاش برای ازسرگیری مذاکرات سوریه «در هفته دوم مارس»


کودکان در منطقه‌ای از حلب که در کنترل شورشیان است، کارتن‌های بیسکویت را به خانه می‌برند
کودکان در منطقه‌ای از حلب که در کنترل شورشیان است، کارتن‌های بیسکویت را به خانه می‌برند

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، می‌گوید «به دلایل فنی» ادامه مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تا دهم مارس به تعویق افتاده‌است. یک شبکه تلویزیونی نزدیک به دمشق در لبنان می‌گوید گفت‌وگوها از ۱۳ مارس از سر گرفته می‌شود.

سازمان ملل در تلاش است تا طرف‌های درگیر در جنگ پنج ساله سوریه را، در حالی‌که آتش‌بس شکننده‌ای در آن کشور در جریان است، گرد هم آورد.

البته به نظر نمی‌رسد مذاکرات رو در رو انجام شود. استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، به روزنامه الحیات گفته‌است که گفت‌وگوها به صورت غیر مستقیم انجام خواهد شد.

تلاش‌های قبلی آقای دی‌میستورا برای برپایی مذاکرات در ماه ژانویه نتیجه‌ای نداشت.

قرار بود در صورتی‌که آتش‌بس سوریه ادامه پیدا کرد، در اوایل ماه مارس، مذاکرات از سر گرفته شوند. آتش‌بسی که از بامداد هشتم اسفند ماه آغاز شده، با وجود اتهام‌های طرف‌های درگیر به دیگری در مورد نقض آن، به شکلی ادامه پیدا کرده‌است. ترک مخاصمه، دو گروه «حکومت اسلامی» و جبهه‌النصره، را که بخش‌های مهمی از سوریه را در کنترل خود دارند، در بر نمی‌گیرد.

البته در مدت آتش‌بس گزارش‌هایی از حملات و درگیری‌ها در مناطق مورد توافق برای ترک مخاصمه، نیز منتشر شده‌است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه ۱۵ اسفند ماه گفته است طی هفته اول آتش‌بس ۱۳۵ نفر در این مناطق کشته شدند.

سازمان ملل می‌گوید به دلیل «مسائل فنی و لجستیک» و نیز «برای آنکه آتش‌بس مستحکم‌تر شود» مذاکرات به تعویق می‌افتد.

دی‌میستورا گفته است دهم ماه مارس (۴ روز دیگر) و شبکه المیادین می‌گوید ۱۳ مارس (یک هفته دیگر) طرف‌ها گرد می‌آیند.

گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد در مواردی نارضایتی خود را از توافقاتی که تا کنون صورت گرفته نشان داده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز مخالفان اسد هنوز اعلام نکرده‌اند در مذاکراتی که قرار است برپا شود، شرکت می‌کنند یا نه.

درگیری‌ها میان گروه‌های کرد و برخی شورشیان و نیز شورشیان و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نیز ادامه دارد.

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گروه «حکومت اسلامی» ۱۵ اسفند ماه منطقه‌ای در مرز عراق را به کنترل خود در آورد؛ منطقه‌ای که در ۱۴ اسفند ماه به تصرف شورشیان مخالف اسد و مخالف داعش درآمده بود.

روز جمعه گذشته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تلفنی با او و رهبران سه کشور دیگر اروپایی گفت‌وگو کرده‌است. به گفته خانم مرکل، آقای پوتین اطمینان داده که مسکو به تعهدات خود در رابطه با آتش‌بس سوریه پایبند است.

روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند و ارتش دولتی سوریه و متحدان شبه‌نظامی آن با استفاده از این حمایت، طی هفته‌های گذشته پیشروی‌هایی در خاک آن کشور کرده‌اند.

ائتلافی به رهبری آمریکا نیز حملاتی را در سوریه علیه گروه حکومت اسلامی و شاخه‌های القاعده انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG