لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

بحران سوریه؛ عربستان فرستادن جنگنده به پایگاه ترکیه را تأیید کرد


نمایی از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه
نمایی از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه

ارتش عربستان تأیید کرده است که برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» جنگنده‌های خود را به ترکیه می‌فرستد تا از پایگاه اینجرلیک، دست به انجام عملیات در خاک سوریه بزنند.

پیش از این وزارت خارجه ترکیه گفته بود گروهی از کارشناسان عربستان سعودی از این پایگاه بازدید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ژنرال احمد عسیری، از سخنگویان و مشاوران ارشد ارتش عربستان، ۲۴ بهمن ماه به شبکه تلویزیونی العربیه گفته است آن کشور متعهد به افزایش حملات خود علیه «حکومت اسلامی» است و اقدام تازه نیز در راستای همین تلاش‌ها صورت می‌گیرد.

عربستان سعودی در هفته‌های گذشته حملات هوایی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را از سر گرفته است. اش کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، سه‌شنبه گذشته از تعهد عربستان به افزایش نقش خود در سوریه استقبال کرده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:14 0:00
لینک مستقیم

دو هفته پیش عربستان گفته بود آماده است برای نبرد با گروه حکومت اسلامی، اقدام به اعزام نیروی زمینی به سوریه کند.

اندکی بعد بحرین و امارات متحده عربی، از متحدان ریاض، نیز آمادگی خود را برای پیوستن به عربستان در سوریه اعلام کردند. سفیر بحرین در لندن، در بیانیه‌ای همین رابطه، گفته بود هدف عربستان نه تنها مقابله با «داعش» که از سوی دیگر نبرد با «رژیم بی‌رحم اسد» است.

رسانه‌های عربستان سعودی، از جمله روزنامه انگلیسی‌زبان «سعودی‌گازت» در عین حال به گفته‌های اخیر مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، اشاره کرده‌اند که دو طرف «در صورت وجود راهبردی [علیه داعش] می‌توانند دست به عملیات زمینی در سوریه بزنند».

رسانه‌های عربستان از احتمال انجام عملیات زمینی مشترک آن کشور و ترکیه در سوریه سخن گفته‌اند

دیمیتری مدودیف، نخست‌وزیر روسیه، روز شنبه به این گفته‌ها واکنش نشان داد. آقای مدودیف در نشست امنیتی مونیخ، گفته «برخی از همین الان می‌گویند که اگر شما نتوانید کاری انجام دهید، ما دست به عملیات زمینی می‌زنیم». او افزوده است چنین رویکردی «چرخشی اشتباه از مذاکرات است».

این گفته‌ها در حالی‌ست که وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید دخالت‌های روسیه در سوریه «اراده و خواست بین‌المللی را نادیده گرفته است».

عمده کشورهای غربی خواستار توفق فوری حملات هوایی روسیه در سویه بودند. در نهایت طرف‌ها در جریان نشست مونیخ در روز جمعه بر سر طرحی برای آتش‌بس به توافق رسیدند.

XS
SM
MD
LG