لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

سرمربی ایرانی، تیم ملی تکواندوی ایران را شکست داد


رضا مهماندوست
رضا مهماندوست

شکست تیم ملی تکواندوی ایران در جام جهانی مقابل جمهوری آذربایجان، در شرایطی رخ داد که هدایت تیم آذربایجان به عهده رضا مهماندوست است. کسی که تا سال ۱۳۹۱ هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت. این موضوع در روزهای اخیر، حاشیه‌های فراوانی را در پی داشته است.

مهماندوست با تیم ایران به عنوان بهترین مربی جهان معرفی شد، زیرا برای اولین بار پس از چهل سال به قهرمانی کره‌ای‌ها در جهان خاتمه داده بود. اما نتیجه این موفقیت تاریخی، دریافت حکم برکناری در آستانه المپیک لندن بود.

او سپس خواستار دریافت مطالباتش شد تا پیگیر درمان فرزند بیمارش باشد، اما موفق به وصول حقوقش از فدراسیون تکواندو نشد. پس از مرگ فرزندش به روزنامه اعتماد گفت: «اگر از گرفتاری‌های من فیلمی درست شود، زار زار گریه خواهید کرد. اگر به پیشنهاد خارجی‌ها جواب مثبت بدهم، چه حرف‌هایی که نخواهند زد و به عنوان خائن که گذاشت و رفت، از من یاد خواهند کرد.»

رضا مهماندوست ابتدا هدایت تیم ملی تایوان را به عهده گرفت و پس از موفقیت در این تیم، عنوان سرمربیگری آذربایجان را پذیرفت. با تیم جدید، موفق به کسب پیروزی مقابل ایران شد و عنوان بهترین مربی مسابقات در جام جهانی مکزیک را هم نصیب خود کرد.

او درباره قهرمانی تیمش به خبرگزاری ایسنا می‌گوید : نظم، انگیزه، شناخت دقیق تکواندوی مدرن، مدیریت در زمین، آمادگی روحی، پیدا کردن شخصیت انفرادی و تیمی، آمادگی بدنی بالا و قد بلند، نمونه‌ای از عوامل موفقیت هستند. از شش نفر تیم ما، چهار نفر آذری هستند و نمی‌دانم چرا بعضی به دروغ می‌نویسند اکثراً ایرانی بودند.

مهماندوست تاکید می‌کند: دو ورزشکار ایرانی هم عضو تیم ملی ایران نبودند و هیچ اعزامی نداشتند. حالا که بعد از یک سال تمرین سخت، شرایط خوبی پیدا کرده‌اند، برای همه شیرین شدند اما زمانی که به آذربایجان آمدند هیچکس آنها را نمی‌شناخت. باور کنیم بقیه هم زحمت می‌کشند.

مهماندوست در خصوص امکانات آذربایجان گفت: «زمانی که آمدم آذربایجان فقط یک تشک قدیمی بود و دیگر هیچ. بدون سالن وزنه. هنوز گرفتار کمبود امکانات هستیم و حتی جایی اختصاصی برای خوابگاه و کلینیک نداریم. اگر امکانات و نفرات ایران دستم بود خیلی کارها می‌کردم. ایران لیگ برتر دارد اما در کل آذربایجان بیست باشگاه تکواندو هم نیست.»

این اظهارات، واکنش سرمربی تیم ملی ایران را در پی داشت. او در مصاحبه با ایسنا مدعی شد جام جهانی سطح خیلی بالایی ندارد اما «برخی عنوان قهرمانی و عنوان بهترین مربی مسابقات را در بوق و کرنا کردند.»

بیژن مقانلو گفت: «کسی که سودای عرق ملی دارد، در مرحله گروهی که ما پیروز شدیم اگر کارد می‌زدید خونش در نمی‌آمد.»

مقانلو کمبود امکانات در باکو را رد کرد و گفت: «کسی که حقوق ۱۰ هزار دلاری می‌گیرد آیا می‌تواند با حقوق هزار دلاری در ایران کار کند؟ تیم ما در مسابقات جهانی به عنوان قهرمانی رسید و من بهترین مربی شناخته شدم. در قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی اینچئون هم مقام اول را کسب کردیم اما آنقدر من من نکردم و مغرور نشدم.»

سرمربی تیم ملی ایران درباره شکست مقابل آذربایجان گفت تیمش با نفرات اصلی در جام جهانی حضور نداشت و او به فرزان عاشورزاده، سجاد مردانی، مهدی خدابخشی و بهنام اسبقی میدان نداد تا فرصت به بقیه برسد.

مهماندوست هم در واکنش به اظهار نظر درباره حقوقش در آذربایجان گفت: «وقتی ایران در بازی‌های آسیایی اول شد جوایز مربیان ۳۰ سکه بهار آزادی بود که مقانلو قهر کرد تا سکه‌ها را بیشتر کنند. اما وقتی وزیر ورزش کوتاه نیامد، بعد از کلی دوندگی همان ۳۰ سکه را گرفت.»

سرمربی سابق تیم ملی در مصاحبه با خبرآنلاین یادآور شد وقتی خودش همکاری با تیم ملی ایران را شروع کرد ماهی ۶۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته. بعداً نیز او «به اصرار پولادگر رییس فدراسیون» از مقانلو به عنوان دستیار استفاده می‌کرد.

مهماندوست تاکید کرد: «این باخت هیچ چیز از ارزش تیم ایران کم نمی‌کند. آنها واقعاً خوب هستند و امیدوارم با کسب مدال طلای المپیک موجب شادی مردم عزیز ایران شوند. اما حقوق من در خارج از کشور چه ربطی به این پیروزی دارد؟»

مصاحبه‌های پرتنش بین سرمربیان ایرانی تیم‌های ملی آذربایجان و ایران در شرایطی ادامه دارد که رقابت دو کشور، در المپیک ۲۰۱۶ به اوج خود خواهد رسید.

شرایطی مشابه در کشتی فرنگی هم برقرار است. آنجا نیز سرمربیان ایرانی که قبلاً همکار بودند با هم رقابت دارند. روی تشک‌های ریودوژانیرو، تیم محمد بنا و تیم جمشید خیرآبادی برای کسب مدال‌های بیشتر، به رقابت خواهند پرداخت.

XS
SM
MD
LG