لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

امید به یافتن ببر تاسمانی پس از ۸۰ سال


گرگ (ببر) تاسمانی در تصویری از سال ۱۹۰۲
گرگ (ببر) تاسمانی در تصویری از سال ۱۹۰۲

دانشمندان استرالیایی به زودی دست به یک جست‌وجوی گسترده در جهت پیدا کردن ببر (گرگ) تاسمانی (که گمان می‌رفت نسلش هشتاد سال قبل منقرض شده باشد) خواهند زد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از چند مورد گزارش از دیده شدن این حیوان در ایالت کوینزلند- در شمال شرقی استرالیا، محققان دانشگاه جیمز کوک تصمیم گرفتند که در مناطق گزارش شده دوربین‌های مخفی کار بگذارند.

آخرین قلاده شناخته شده ببر تاسمانی که بومی کشور‌های استرالیا، گینه نو و جزیره تاسمانی محسوب می‌شود، در سال ۱۹۳۶ در باغ وحشی در تاسمانی می‌میرد. اما چندی قبل فردی به مسئولان محلی کوینزلند می‌گوید که یک جفت از این حیوان را دیده است.

پروفسور بیل لارنس از محققان دانشگاه جیمز کوک به شبکه خبری ای بی سی می‌گوید که جزییاتی که این فرد از درخشش چشم‌ها و همینطور خط های پوست و نوع حرکت این حیوان داد بسیار دقیق بودند. پس از اینکه یک مامور سابق اداره پارک‌های ملی استرالیا هم گزارش دیدن این حیوان را در یک نقطه دور افتاده در شمالی‌ترین نقطه کوینزلند داد، محققان دانشگاه جیمز کوک تصمیم گرفتند که پنجاه دوربین فیلمبرداری پیشرفته را در دو نقطه گزارش داده شده نصب کنند.

پروفسور لارنس می‌گوید نگران این است که نکند افرادی به قصد شکار این حیوانات به آن منطقه بروند.

ببر تاسمانی که درازای آن به ۱۲۵ سانتی متر و ارتفاعش تقریبا ۶۰ سانتی‌متر و وزنی در حدود ۳۰ کیلوگرم داشت از پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کرد. با ورود اروپاییان و رونق گرفتن دامداری در استرالیا، حمله این حیوان به گله‌های گوسفندان شروع شد. به همین جهت شرکت‌های خصوصی دامداری و حتی دولت‌های محلی برای شکار این حیوان جایزه تعیین کردند و شکار بی‌رویه، منجر به انقراض نسل آن در نیمه اول سده بیستم شد.

XS
SM
MD
LG