لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۸

«انقلاب» در نسل جدید پردازنده‌های ای‌ام‌دی 


مدتی است که شرکت اینتل در بازار پردازنده‌های رایانه‌ای یکه تازی می‌کند اما شرکت ای‌ام‌دی قصد دارد با معرفی نسل جدید پردازنده‌های رایزن خود ، شرکت اینتل را وارد یک چالش جدید کند.

در چند سال گذشته ای‌ام‌دی سعی کرده بود تا با پردازنده‌های سری کور آی شرکت اینتل رقابت کند. اما تلاش‌‌های این شرکت با شکست همراه شده بود و این شرکت اینتل بود که یکه تاز بازار شده است. برای همین شرکت ای‌ام‌دی سعی کرده است در پردازنده جدید خود با نام رایزن که از معماری متفاوتی بهره می‌برند، رقابت تازه ای را با اینتل شروع کند.

پردازنده‌های رایزن از معماری متفاوتی در مقایسه با نسل‌های پیشین پردازنده‌های ای‌ام‌دی مانند بولدوزر برخوردار است که عملکرد آن را تا ۵۰ درصد نسبت به پردازنده‌های قبلی این شرکت رشد داده است.

مدل‌های جدید پردازنده‌های ای‌ام‌دی «رایزن ۷» از هشت هسته و ۱۶ ترد پردازشی بهره می‌برند. چیزی که پردازنده‌های اینتل را دچار چالش جدی خواهد کرد.

پردازنده‌ی «رایزن ۷» ۱۷۰۰ ای‌ام‌دی از مشخصاتی نظیر فرکانس پردازشی ۳ گیگاهرتزی در حالت معمولی و ۳.۷ گیگاهرتزی در حالت توربو بهره می‌برد، محصولی که ای‌ام‌دی آن را با پردازنده اینتل «کور آی۷» ۷۷۰۰ کی، با ۴.۲ گیگاهرتز فرکانس پردازشی در حالت معمولی و ۴.۵ گیگاهرتز در حالت توربو مقایسه کرده است.

با توجه به اینکه رایزن ای‌ام‌دی در این نسخه از هسته‌های پردازشی بیشتری بهره می‌برد، از پردازنده‌های اینتل برتر خواهد بود. البته سرعت پردازش همچنان در پردازنده اینتل بیشتر است.

قوی ترین پردازنده رایزن ای‌ام‌دی دارای فرکانس پایه‌ی ۳.۶ گیگاهرتزی و فرکانس ۴ گیگاهرتزی در حالت توربو است با ۹ درصد عملکرد بهتر در مقایسه با «کور آی۷» ۶۹۰۰ کی.

اما با وجود علکرد بهتر نسل جدید پردازنده‌های ای‌ام‌دی نسبت به اینتل ، قیمت این محصولات بسیار کمتر از محصولات اینتل است این اتفاق در کنار کاهش قیمت رایانه‌ها در آینده نزدیک شرکت اینتل را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این پردازنده‌های ‌ جدید با عملکرد خوب خود رقیب قدرتمند برای پردازنده‌های اینتل خواهند شد. در واقع این چیپ‌ها می‌تواند توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سیستم‌های رده‌بالا را به خود جلب کند.

در گذشته یکی از نقاط ضعف پردازنده‌های شرکت ای‌ام‌دی گرما تولیدی و انرژی مصرفی بیشتر آن‌ها در مقابل پردازنده‌های اینتل بود که گویا با معماری جدید در پردازنده‌های جدید شرکت ای‌ام‌دی این مشکل تا حدودی رفع شده است.

ای‌ام‌دی شرکت آمریکایی سازنده انواع پردازنده است، که در سال ۱۹۶۹ توسط جری ساندرز تاسیس شد. ای‌ام‌دی رقیب اصلی شرکت اینتل محسوب می‌شود.

شرکت ای‌تی‌آی سازندهٔ کانادایی پردازنده‌های گرافیکی در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط ای‌ام‌دی خریداری شد و هم‌اکنون به‌عنوان زیرمجموعهٔ این شرکت فعالیت می‌کند. سال ۱۹۸۲ برای ای‌ام‌دی یک نقطه عطف بود چرا که در این سال این شرکت توانست بعنوان دومین سازنده میکروپروسسور با شرکت مادر تخصصی آی‌بی‌ام قرار داد منعقد کند و در سال ۱۹۸۴ بعنوان یکی از یکصد شرکت برتر در آمریکا شناخته شد.

این شرکت در زمینه ساخت کارت‌های گرافیکی رقیب اصلی شرکت ان وی دی آی است. هم اکنون بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی این شرکت در محصولات اپل استفاده می‌شوند.

شرکت‌های سازنده پردازنده‌های رایانه ای طی سال‌های آینده سعی خواهند کرد بر اساس گسترش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی پردازنده‌های خود را توسعه دهند.

پردازنده اسنپ دراگون ۸۳۵ یکی از این پردازنده‌ها است که بیشتر پرچمداران گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ از این پردازنده استفاده خواهند کرد که اولین آن، گوشی پرچمدار جدید شرکت نوکیا خواهد بود. اسنپ دراگون ۸۳۵ در واقع نسل جدید اسنپدراگون ۸۲۰ است که با عملکرد بهتر، مصرف انرژی کمتر و ویژگی‌های جدید برای واقعیت مجازی و ثبت بهتر تصاویر با دوربین تلفن همراه توسعه یافته است. کوالکام می‌گوید پردازنده‌ی جدید ۲۵ درصد انرژی کمتری نسبت به نسل قبل مصرف می‌کند که به معنای ۲.۵ ساعت شارژدهی بیشتر باتری است.

بر اساس نیاز‌های آینده شرکت ان وی دی آی بزرگترین سازنده کارت‌های گرافیکی از سری جدید کارت‌های گرافیکی خود رونمایی کرده است و شرکت اینتل نسل هفتم پردازنده‌های خود را معرفی کرد و شرکت ای‌ام‌دی با معرفی کارت گرافیکی جدید وگا و پردازنده رایزن سعی خواهد کرد راه را برای استفاده از هوش مصنوعی، تصویر سازی سه بعدی و واقعیت مجازی در ابعاد وسیع قابل دسترس کند.

XS
SM
MD
LG