لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

تهران: برگزار نشدن انتخابات در کانادا تقصیر دولت آن کشور است


 عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه دولت ایران گفته است ایران «در كليه ادوار انتخابات رياست جمهوری» اقدام به استقرار صندوق‌های رای در كشورهای مختلف کرده است
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه دولت ایران گفته است ایران «در كليه ادوار انتخابات رياست جمهوری» اقدام به استقرار صندوق‌های رای در كشورهای مختلف کرده است
سخنگوی وزارت خارجه ایران نوزدهم خرداد ماه، در پاسخ به بیانیه وزارت خارجه کانادا که دولت ایران را به دایر نکردن صندوق رای در کانادا متهم کرده بود، اتاوا را مسئول برگزار نشدن رای‌گیری دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه دولت ایران گفته است ایران «در كليه ادوار انتخابات رياست جمهوری از جمله دوره فعلی، اقدام به استقرار صندوق‌های رای در كشورهای مختلف» کرده است.

دو روز پیش، وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود دولت ایران اقدامی برای دایر کردن صندوق‌های رای در کانادا نکرده است و همین نشان می‌دهد که «حکومت ایران انتخابات را تبلیغاتی پوچ» می‌داند.

سخنگوی وزرات خارجه ایران نیز در پاسخ به این بیانیه گفته است « اقدام نسنجيده و غير منطقی كانادا در تعليق روابط فی‌مابين، موجب تعطيلی سفارتخانه‌های دو كشور و قطع ارائه خدمات كنسولی به ايرانيان، از جمله برقراری شعب اخذ رای در شهرهای كانادا شده است».

در گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران مشخص نیست آیا دلیل دایر نشدن صندوق‌های رای «قطع خدمات کنسولی» و «تعطیلی سفارت‌خانه‌ها»ست یا همکاری نکردن مستقیم دولت کانادا در این مورد به خصوص.

ایران در ایالات متحده آمریکا نیز سفارت‌خانه ندارد و روابط دیپلماتیک بین دو کشور برقرار نیست ولی صندوق‌های رای‌گیری انتخابات ایران طی این سال‌ها در آمریکا دایر شده‌ است. البته ایران در آمریکا صاحب دفتر حافظ منافع است، آنچه در مورد کانادا همچنان نامشخص است و همین نیز ظاهرا برپا کردن رای‌گیری در کانادا را با پرسش‌های بیشتری روبه‌رو کرده است.

آقای عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود مورد خدمات کنسولی و «تامین حقوق ایرانیان مقیم کانادا» گفته است ایران «شرايط لازم را برای ارائه بهترين خدمات كنسولی ممكن به آنها (شهروندان ایرانی مقیم کانادا) از طريق ابتكارات متعدد در داخل و خارج» از این کشور «فراهم كرده است».

طی ماه‌های گذشته روابط ایران و کانادا بیش از گذشته رو به تیرگی گذاشته است.

دولت کانادا ۹ ماه پیش به طور یک‌جانبه روابط دیپلمایتک خود با ایران را قطع کرد. هشتم خرداد ماه نیز تمام روابط تجاری خود با تهران را به حال تعلیق درآورد. ‪

کانادا سفارت ایتالیا را به عنوان دفتر حافظ منافع خود در تهران معرفی کرده است، اما در همان موقع رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وقت وزارت خارجه، اعلام کرده بود که چنین تصمیمی باید در پی گفت‌وگویی دو طرفه صورت گیرد و نه به شکلی یک‌جانبه‬.

هم‌اکنون شهروندان ایرانی یا ایرانی‌تبار مقیم کانادا برای گرفتن خدمات کنسولی باید به دفتر حافظ منافع ایران در واشینگتن مراجعه کنند.

وزیر خارجه کانادا در عین حال در تازه‌ترین واکنش خود نیز تاکید کرده است که ایران حافظ منافعش را در کانادا معرفی نکرده است.
XS
SM
MD
LG