لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

«روند نزولی بسیار جدی» کیفیت هوای تهران در ده سال گذشته


مدیر کل محیط زیست استان تهران، با بیان اینکه در سال گذشته یک‌سوم روزهای سال گذشته تهران در محاصره ریزگردها بوده است گفت از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۲، «وضعیت پاک در هوای پایتخت روند نزولی بسیار جدی را طی کرده است».

این گفته‌ها در حالی‌ست که در همین روز، یعنی هفتم آبان ماه، کاظم نداقی، رئیس مرکز سلامت، محیط و کار وزارت بهداشت ایران گفته است: سالانه دو هزار و ۷۲۴ شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر محمد هادی حیدرزاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران، می‌گوید برخلاف گذشته بسیاری از روزها، کانون ریزگردها در «داخل استان» بوده است.

همزمان معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، نیز در شهر اهواز گفت پدیده ریزگردها ۲۳ استان ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

ریزگردها یا گرد و غبار توده‌ای‌ست جامد که در جو پخش می‌شود؛ این پدیده آب‌وهوایی برای بیماران تنفسی بسیار زیان‌آور محسوب می‌شود.

پیشتر گفته می‌شد منشا عمده گرد و غبارها یا ریزگردها در ایران، باد شمال است که از خرداد تا شهریور ماه می‌وزد و گرد و غبار منطقه شمال خاورمیانه را به حرکت در می‌آورد. اما اکنون مدیر کل محیط زیست استان تهران کانون اصلی آنها را در پایتخت «داخلی» عنوان کرده است.

آقای حیدرزاده در عین حال خبر از عدم کاهش سن اتوبوس‌های عمومی در تهران داده است، روندی که به گفته او بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۸۹ وجود داشته، ولی متوقف شده است.

این مقام دولتی در امور محیط زیست از حضور خودروهای فرسوده و نیز ساده‌انگاری در معاینات فنی آنها نیز انتقاد کرده است. او از پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) خواسته است «به هیچ عنوان اجازه تردد به این منابع آلودگی را ندهند».

مقام وزرات بهداشت ایران نیز از حضور خودرهای فرسوده در پایتخت انتقاد کرده و گفته است «۷۰ هزار خودروی فرسوده معادل دو میلیون و صد هزار خودروی با استاندارد یورو ۲ آلودگی ایجاد می‌کند بنابراین خروج خودروهای فرسوده باید جدی گرفته شود».

معصومه ابتکار در جنوب ایران خبر از «دیدگاه جدید» سازمان حفاظت از محیط زیست برای «مدیریت اساسی سرزمین و منابع آب» داده است.

خانم ابتکار با اشاره به بازگشت آب به تالاب هورالعظیم گفته است موضوع پر شدن تالاب بر بهبود کیفیت هوای استان خوزستان تاثیر داشته است.

مسئول ارشد محیط زیست ایران می‌گوید باید «مدیریت درستی بر تالاب‌ها» صورت گیرد.

گرد و غبار یا ریزگردها در کنار آلودگی‌های دیگر جوی در ایران طی سال‌های گذشته افزایش داشته است. برخی دلیل این مشکل را از مدیریت اشتباه و از میان رفتن منابع آبی، بیابان‌زایی تا پدیده‌های جوی دیگر عنوان می‌کنند.

در تهران نیز این مشکل طی دو دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. پیشتر آمارهای مرکز فوريت های پزشکی ايران نشان داده بود که در روزهای تشديد آلودگی هوای تهران، شمار بيماران تنفسی «افزايش تا ۶۰ درصدی» را به دنبال دارد.
XS
SM
MD
LG