لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

هویت مظنونان تیراندازی در رویداد مربوط به پیامبر اسلام در تگزاس مشخص شد


هویت دو فرد کشته شده‌ی مظنون به تیراندازی، در حاشیه رویدادی مربوط به کاریکاتورهای پیامبر اسلام، که در گارلند تگزاس برگزار شده بود، مشخص شده است.

بنا به گزارش روزنامه واشینگتن‌پست یکی از این افراد التون سیمپسون، ۳۰ ساله، شهروندی است که به تازگی به اسلام گرویده بود. پلیس فدرال آمریکا، او را پیشتر نیز به ظن حمایت از تروریسم تحت نظارت داشت.

نفر دیگر نیدر صوفی، ۳۴ ساله، هم‌خانه التون سیمپسون بود.

این دو مظنون که عصر ۱۳ اردیبهشت، به سوی محل برگزاری یک مسابقه کاریکاتور محمد، پیامبر اسلام، در گارلند تکزاس تیراندازی کرده بودند، در پی تیراندازی متقابل ماموران پلیس کشته شدند.

دو فرد شناسایی شده، اهل فنیکس در ایالات آریزونا، در جنوب غربی ایالات متحده بودند.

جسد آنها ساعت‌ها پس از تیراندازی، در خیابان قرار داشت. جایی که نیروهای ویژه پلیس در حال بازرسی خودرویشان در جست‌وجوی مواد منفجره احتمالی بودند.

در خودروی این دو مرد ماده انفجاری پیدا نشده است. اما جو هارن، سخنگوی پلیس گارلند، به خبرنگاران گفته است آنها حامل گلوله‌های بیشتری بودند و جلیقه ضد گلوله بر تن داشتند.

یک مامور امنیتی مدرسه‌ای که گردهمایی مربوط به کاریکاتورها در آن برپا شده است، نیز در این تیراندازی زخمی شده که در حال حاضر در بیمارستان تحت درمان است.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید مسئولان در مورد بیان هدف مظنونان به حمله گارلند محتاطانه عمل کرده‌اند اما تردید زیادی وجود ندارد که این موضوع با بنیادگرایی دینی و تحریکات علیه آزادی بیان در ارتباط است.

ارتباطی بین رویداد گارلند و حمله به شارلی ابدو نیست

بازتاب حمله گارلند در همان ساعات اولیه، یادآور حملات سال‌های گذشته در کشورهای غربی به کارتونیست‌ها، ناشران یا نشریاتی‌ بود که دست به انتشار یا بازنشر کاریکاتورهای پیامبر اسلام زده‌اند.

در دی ماه گذشته در حمله‌ دو مسلمان بنیادگرا که با القاعده در ازتباط بودند، به نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس، ۱۲ نفر کشته شدند.

با این وجود یکی از کارکنان نشریه شارلی ابدو، ارتباط بین رویداد تگزاس و حمله به آن نشریه را رد کرده است.

ژان باپتیست توره، تنها بازمانده از حمله به «شارلی ابدو» در جلسه‌ روزانه نشریه، که به خاطر تاخیر از آن جان به در برد، به شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس گفته است آنچه در تگزاس رخ داده بخشی از یک حرکت ضد اسلامی‌ست. در حالی‌که مسئله شارلی ابدو کاملا متفاوت بود و مربوط به یک دین خاص نبود.

او با اشاره به جایزه رویداد تگزاس برای ترسیم کردن کاریکاتوری از پیامبر اسلام، گفته است نشریه شارلی ابدو مسابقه برگزار نمی‌کند؛ «ما فقط کار خودمان را می‌کنیم. نظرمان را در باره خبرها منتشر می‌کنیم. وقتی خبر مربوط به محمد باشد، آن وقت کاریکاتور او را می‌کشیم».

او با اشاره به تضاد رویداد تگزاس و نشریه شارلی ابدو، تاکید کرده است که این نشریه با نژادپرستی مبارزه می‌کند.

XS
SM
MD
LG