لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

در بانکوک وضعیت اضطراری اعلام شد


یک راهب بودایی در جمع معترضان ماسک ضدگاز به‌صورت خود می‌زند
یک راهب بودایی در جمع معترضان ماسک ضدگاز به‌صورت خود می‌زند
در پی اعتراضات و تظاهرات هفته‌های گذشته دولت تایلند با افزودن بر تمهیدات امنیتی از روز چهارشنبه دوم بهمن ماه در بانکوک، پایتخت آن کشور، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

اینگلاک چیناوات (شیناواترا)، نخست‌وزیر تایلند در عین حال تهدید کرد اگر شرایطی -که بر اوضاع اقتصادی آن کشور نیز سایه افکنده است- به همین منوال ادامه پیدا کند، او در مورد انتخابات زودرس که برای آغاز ماه آینده میلادی وعده آن را داده بود نیز تجدید نظر خواهد کرد.

وضعیت اضطراری برای ۶۰ روز ادامه پیدا خواهد کرد، اما مقام‌های دولتی می‌گویند برنامه‌ای برای جمع‌آوری کمپ‌ها و چادرهای معترضان که در برخی چهارراه‌های اصلی شهر برپا شده است، ندارند.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های دولتی آن کشور می‌گوید که آنها از انجام آنچه ممکن است به افزایش خشونت‌هایی بیانجامد که طی روزهای گذشته با انفجارهایی در میان معترضان همراه بود و قربانیانی نیز برجای گذاشته است، دوری می‌کنند.

روزنامه بانکوک‌پست از سوی دیگر از قول سوتپ توئکسوبان، از چهره‌های سرشناس مخالف دولت می‌گوید که وضعیت اضطراری تاثیری بر ادامه تظاهرات و اعترضات نخواهد گذاشت.

آقای سوتپ می‌گوید «ما الان سه ماه است که تظاهرات می‌کنیم، چرا ناگهان الان وضعیت اضطراری وضع شد؟»

او که شب سه‌شنبه این سخنان را در میان معترضان و پس از اعلام وضعیت اضطراری می‌گفت افزوده است «ما آنها را پس می‌زنیم، ما در تمام خیابان‌هایی که آنها (دولت) سد کرده‌اند، تظاهرات خواهیم کرد. ما از هر چیزی که آنها برایمان ممنوع کرده‌اند، استفاده می‌کنیم».

چیناوات، نخست‌وزیر (عکس بالا) و سوتپ توئکسوبان، از سرشناس‌ترین چهره‌های معترض (عکس پایین)
چیناوات، نخست‌وزیر (عکس بالا) و سوتپ توئکسوبان، از سرشناس‌ترین چهره‌های معترض (عکس پایین)
اعترضات خیابانی در پایتخت تایلند به دولت خانم اینگلاک چیناوات (حزب فوآ تای) -که خود در پی اعتراضات خیابانی سه سال پیش به قدرت رسید- عمدتا با حمایت از حزب مخالف «دمکرات» که سوتپ توئکسوبان دبیرکل پیشین آن است، انجام می‌شود.

تایلند از جمله مهم‌ترین مقاصد توریستی جهان به‌شمار می‌رود و اعتراضات سه ماه گذشته دست‌کم بر برخی شرکت‌های هوایی تاثیر گذاشته است.

شماری از خطوط هوایی مانند، هواپیمایی سنگاپور اعلام کرده‌اند در پی کاهش مسافران مجبور شده‌اند از شمار پروازهای خود به مقصد بانکوک بکاهند. هرچند پروازها به شهرها و مناطق دیگر تایلند که اوضاع در آنها آرام است، همچنان برقرار است.

در روزهای آخر هفته گذشته در جمع معترضان انفجارهایی نیز رخ داد که یکی از آنها در چند متری سوتپ توئکسوبان به وقوع پیوست. به خود او آسیبی نرسید ولی این انفجار یک کشته و ۳۵ زخمی برجای گذاشت.

معترضان تایلندی از روش بستن و محاصره کردن خیابان‌های اصلی و نیز راه‌هایی که به سازمان‌های اداری آن کشور منتهی می‌شود، استفاده می‌کنند.

حزب اپوزیسیون ِ «دمکرات» در میان شهروندان مناطق جنوبی، ساحلی و شهرنشین تایلند از هواداران زیادی برخوردار است در حالی‌که حزب حاکم که نخست‌وزیر از آن می‌آید و خانواده او نیز در آن صاحب نفوذند در مناطق شمالی و نیز میان شهروندان شهرهای کوچک‌تر و روستاها طرفداران زیادی دارد.
XS
SM
MD
LG