لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

انجام موفقیت‌آمیز «پیچیده‌ترین» پیوند صورت


دکتر رودریگوز در کنفرانسی پس از پیوند صورت (تصویر صورت آتش‌نشان داوطلب، پیش و پس از جراحی)
دکتر رودریگوز در کنفرانسی پس از پیوند صورت (تصویر صورت آتش‌نشان داوطلب، پیش و پس از جراحی)

روز دوشنبه بیمارستان شهر نیویورک اعلام کرد که پیچیده‌ترین و بزرگترین عمل جراحی پیوند صورت بر روی صورت، جمجمه و گردن یک آتش‌نشان داوطلب که در سال ۲۰۰۱ دچار سوختگی بسیار عمیقی شده بود، در این بیمارستان انجام شده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، این عمل در اواسط تابستان در یکی از مراکز پزشکی مرتبط با دانشگاه نیویورک انجام شده بود. بیمار ۴۱ ساله، که پاتریک هاردیسون نام دارد، هنوز در بیمارستان است ولی قصد دارد برای تعطیلات روز شکرگذاری (اواخر آبان ماه) به شهر خود در ایالت می سی سی پی آمریکا برگردد.

این جراحی به هاردیسون امکان استفاده از چشم (و در نتیجه بازگشت نیروی بینایی)‌را داده و این اولین قدم در راه بازگشت به زندگی معمولی برای او به شمار می‌رود.

او می‌گوید: «دوباره می‌توانم رانندگی کنم.»

بعد از اولین جراحی پیوند صورت که در سال ۲۰۰۵ در کشور فرانسه صورت گرفته، تا کنون بیش از بیست مورد آن در کشورهای مختلف انجام شده است. دکتر ادواردو رودریگز، که رهبری تیم جراحی هاردیسون را به عهده داشت و به تازگی مقاله‌ای در خصوص جراحی پیوند صورت منتشر کرده است، می‌گوید که در میان عمل‌های پیوند صورت که تا کنون انجام شده، عمل هاردیسون بیشترین سطح پوستی و همچین بیشترین میزان بافت‌های پیوندی را در بر گرفته است.

این پیوند از بالای سر، یعنی بخش بالای جممه تا پایین و زیر گردن وی را تحت پوشش قرار داد. این پیوند شامل دو گوش تازه هم برای هاردیسون بود.

دکتر امیر درافشار، یکی از مدیران مرکز پیوند صورت در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز عقیده دارد که عمل هاردیسون یک «دستاورد تاریخی» به شمار می‌رود. او می‌گوید: «این نوع از پیوند قابلیت این را دارد که انقلابی در درمان بیمارانی که سوختگی صورت شدید دارند بوجود آورد.»

این جراحی که ۲۶ ساعت به طول انجامید، هیچ گونه ردی بر صورت هاردیسون باقی نخواهد گذاشت، چرا که پوست تازه همه جمجمه را پوشانده است.

اهدا کننده این پوست، یک هنرمند و دوچرخه سوار حرفه‌ای ۲۶ ساله اهل نیویورک بود که در یک حادثه دوچرخه سواری در خیابان‌های نیویورک جانش را از دست داده بود.

پاتریک هاردیسون ۲۷ ساله که پدر سه کودک است، وقتی برای نجات یک زن که طمعه شعله‌های آتش شده بود وارد خانه‌اش شد، در اثر ریزش سقف خانه دچار سوختگی شدید در سر و گردن شده بود.

XS
SM
MD
LG