لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

انتشار گزارش‌هایی در باره بازپس‌گیری تکریت از ستیزه‌جویان عراقی


تکریت (در مرکز نقشه) زادگاه صدام حسین است؛ گزارش‌های تازه‌ای در مورد همکاری گروهی از قبایل سنی بار ارتش عراق منتشر شده است
تکریت (در مرکز نقشه) زادگاه صدام حسین است؛ گزارش‌های تازه‌ای در مورد همکاری گروهی از قبایل سنی بار ارتش عراق منتشر شده است

تلویزیون عراق می‌گوید ارتش آن کشور توانسته است در حمله‌ای که به ستیزه‌جویان در شهر تکریت داشته، این شهر را از آنها پس بگیرد؛ یک رهبر کلیدی عشیره‌ای نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان خبری مشابه را بیان کرده است.

شبکه العراقیه پیشتر از قول قاسم عطا، سخنگوی ارتش عراق، نقل کرده بود که رهبران «داعش» در حال گریز از تکریت و دفن کشته‌های خود در کاخ ریاست‌جمهوری در آن شهر هستند.

شیخ خامس الجبوری، یکی از رهبران اصلی گروهی از عشایر عراق، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است نیروهای امنیتی آن کشور با کمک نیروهای ویژه و مبارزانی از عشایر وارد تکریت شده و کنترل آن را در دست گرفته‌اند.

با این همه همین شبکه خبری از قول یکی از مبارزان گفته است که پیکارجویان داعش همچنان کنترل تکریت را در دست دارند، اما درگیری‌هایی شدید در ۲۰ کیلومتری مرکز شهر در جریان است.

شبکه العراقیه، شبکه دولتی عراق، از قول یک سخنگوی نیروهای ضد تروریستی گفته است ۱۲۰ تن از ستیزه‌جویان کشته و ۲۰ خودروی آنها از بین رفته است.

این مقام نیروهای ضد تروریستی هیچ مدرکی برای گفته‌های خود ارائه نکرده است.

رسانه‌های مستقل بین‌المللی هنوز خبر بازپس‌گیری کنترل تکریت را تائید یا رد نکرده‌اند.

عملیاتی گسترده از روز شنبه هفتم تیرماه علیه پیکارجویانی که زادگاه صدام حسین را در کنترل خود گرفته‌اند، آغاز شد.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای مسلح عراق، در عملیات تکریت دست به انجام حمله‌های هوایی علیه مواضع داعش نیز زده‌اند.

خبرگزاری رويترز گزارش داده بود که نيروهای ارتش عراق از مسير سامرا در حال پيشروی به سمت تکريت هستند.

این همان مسیری است که یکی از طرف‌های گفت‌وگو با شکبه خبری سی‌ان‌ان از درگیری‌های شدید در آن خبر داده است.

يک مقام ارشد ارتش عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که عملیات ارتش با همکاری آمريکا انجام می‌شود.

در حال حاضر ۳۰۰ مشاور نظامی ایالات متحده برای کمک به نیروهای عراقی در آن کشور به سر می‌برند.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی «العربیه» از قول منابعی خبر داده است که نیروهای ارتش آزاد سوریه، که از مخالفان بشار اسد به شمار می‌روند، در شهر ال‌بوکمال، در نزدیکی مرز عراق، به نیروهای داعش حمله کرده‌اند.

به گفته این شبکه، ارتش آزاد سوریه عملیاتی گسترده را برای پاک‌سازی نیروهای داعش در این شهر آغاز کرده‌ است.

در داخل عراق نیز گزارش‌ها حاکی از حضور گروهی از عشایر سنی در نبردها علیه داعش است.

شیج جبوری، به شبکه سی‌ان‌ان گفته است عشایر نه با دولت و نه با داعش همکاری نمی‌کردند «ولی وقتی پیکارجویان در تکریت شروع به سرقت از بانک‌ها و انجام اعدام‌ها کردند، و نیز در وضع اقتصادی وقفه ایجاد شد، رهبرای قبایل پیشنهاد کمک به نیروهای عراقی داده‌اند».

این گفته‌ها در حالی است که پیشتر روزنامه وال‌استریت‌جورنال از اجرای مجدد طرحی برای هم‌سو کردن گروه‌های مسلح سنی در نبردها علیه داعش خبر داده بود.

قاسم عطا، سخنگوی ارتش عراق، روز شنبه با اشاره به حمایت قبایل از ارتش گفته بود، نیروهای مسلح عراق اکنون از «دست بالا» در برابر داعش برخوردارند.

XS
SM
MD
LG