لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

مقام آمریکایی: تیلرسون با وزیران ناتو در مورد لزوم فشار بر روسیه گفت‌وگو می‌کند


مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده رکس تیلرسون در دیدار پیش‌رو بار دیگر از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی خواهد خواست تا «بر تعهدات خود برای افزایش پرداختی‌ها به ناتو پایبند بمانند»
مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده رکس تیلرسون در دیدار پیش‌رو بار دیگر از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی خواهد خواست تا «بر تعهدات خود برای افزایش پرداختی‌ها به ناتو پایبند بمانند»

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آن کشور، قصد دارد در نشست پیش‌روی وزیران خارجه کشورهای عضو «ناتو»، در مورد لزوم اعمال فشار بر روسیه، به‌خاطر «خشونت‌های آن کشور علیه همسایگانش» و پایبندی به تعهدات مسکو برای پایان دادن به نبردها در اوکراین، گفت‌وگو کند.

مقام ارشد ایالات متحده، که نامش فاش نشده این سخنان را هشتم فروردین در کنفرانسی تلفنی با خبرنگاران، چند روز پیش از سفر آقای تیلرسون، برای شرکت در نشست وزرای خارجه عضو پیمان آتلانتیک شمالی، به بروکسل، پایتخت بلژٰیک، مطرح کرده‌است.

این در حالی‌ست که خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس در آخرین روز از اسفند ماه به نقل از مقام‌های ایالات متحده گزارش داده بودند که تیلرسون قصد ندارد در نشست «ناتو» در بروکسل شرکت کند. این مقام‌ها در عین حال از سفر قریب‌الوقوع او به روسیه خبر داده بودند.

اما یک روز پس از انتشار این گزارش‌ها مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، گفت در صورتی که این نشست به تاریخ دیگری موکول شود، وزیر در آن شرکت خواهد کرد. در عین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از تایید یا تکذیب گزارش‌ها درباره سفر رکس تیلرسون به مسکو خودداری کرد و گفت از «درز مداوم اطلاعات حساس» در واشینگتن «شگفت‌زده است».

نشست نیمه‌رسمی وزیران خارجه ناتو قرار بود در میانه فروردین ماه برگزار شود اما یکی از مقام‌های پیمان ناتو به رادیو اروپای آزاد گفته بود درباره زمان برگزاری نشست، رایزنی‌هایی با مقام‌های آمریکایی در حال انجام است.

آن‌طور که اکنون یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید، در نشست ۱۱ فروردین ماه روسای دستگاه دیپلماسی کشورهای عضو «ناتو»، تیلرسون بنا دارد با متحدان واشینگتن «در مورد تعهد مشترک برای بهبود وضعیت امنیتی در شرق اوکراین مشورت کرده، و در رابطه با اعمال فشار بر روسیه برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه همسایگان و اجرای تعهدات مندرج در توافق مینسک در پیوند با اوکراین، رایزنی کند».

رهبران آلمان، فرانسه، اوکراين و روسيه، ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۳، بر سر برقراری آتش‌بس در شرق اوکراين، پاک‌سازی این منطقه از سلاح‌های سنگین و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور به توافق رسیدند. توافق «مینسک» پس از مذاکرات فشرده رهبران اين کشورها در پايتخت بلاروس به دست آمده بود. در حال حاضر وضعیت در شرق اوکراین همچنان ناآرام است و خشونت‌ها میان شورشیان جدایی‌طلبی که از حمایت روسیه برخوردار هستند، و نیروهای امنیتی و ارتش اوکراین ادامه دارد.

انتشار گزارش‌هایی اولیه در مورد شرکت نکردن آقای تیلرسون در نشست ناتو با واکنش‌های شماری از مقام‌های آمریکایی روبه‌رو شده بود. از جمله الیوت انگل، عضو ارشد حزب دمکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، گفته بود این موضوع می‌تواند بر «اعتماد مهم‌ترین پیمان ایالات متحده (ناتو)» تاثیر منفی بگذارد.

مقام وزارت خارجه در گفت‌وگوی روز هشتم فروردین ماه خود در عین حال تاکید کرده رکس تیلرسون در دیدار پیش‌رو بار دیگر از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی خواهد خواست تا «بر تعهدات خود برای افزایش پرداختی‌ها به ناتو پایبند بمانند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها از اعضای ناتو خواسته‌است به برنامه اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود به امور دفاعی تا سال ۲۰۲۴ پایبند مانده و آن را اجرا کنند.

XS
SM
MD
LG