لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

قاضی فدرال هاوایی منع موقت اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ را تمدید کرد


نشان ایالت هاوایی
نشان ایالت هاوایی

قاضی دادگاه فدرالی در ایالت هاوایی آمریکا، حکم خود مبنی بر منع موقت اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در مورد شهروندان ایران و پنج کشور دیگر را، تمدید کرد.

قاضی دریک واتسون، نـهم فروردین ماه، بر تمدید اجرای فرمان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در هاوایی، تا زمانی که به شکایت ایالت رسیدگی شود، رای داده‌است.

آقای ترامپ در ۱۶ اسفند ماه سال گذشته فرمان اجرایی جدیدی را صادر کرد که بر پایه آن شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان به طور موقت از ورود به خاک ایالات متحده منع می‌شدند.

این فرمان برای ۹۰ روز شامل شهروندان کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی می‌شد.

اما در ۲۵ اسفند ماه، یک روز پیش از آغاز آن، قاضی فدرالی در ایالت هاوایی اجرای آن را به طور موقت تعلیق کرد.

ایالت هاوایی در شکایت علیه فرمان رئیس‌جمهوری گفته بود این حکم علیه مسلمانان صادر شده و به صنعت جهانگری در این ایالت ضربه می‌زند.

قاضی واتسون نیز رای داده بود که احتمال زیادی وجود دارد با اجرای این حکم، «خسارت‌های جبران‌ناپذیری» به این ایالت وارد شود.

پس از آن یک قاضی در دادگاه فدرالی در ایالت مریلند نیز علیه بخشی از فرمان اجرایی حکم داد. هر دو قاضی آن را در راستای ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا دانسته‌اند.

وکلای دولت آمریکا هدف قراردادن مسلمانان در این فرمان را رد می‌کنند. آقای ترامپ تاکید کرده است اجرای این فرمان در راستای اصلاحات سیستم صدور روادید و ورود به خاک آمریکا و برای حفظ امنیت شهروندان آن کشور است. به گفته دولت آمریکا این فرمان جلوی ورود احتمالی تروریست‌ها به آمریکا را می‌گیرد.

یک قاضی فدرال در ایالت ویرجینیا نیز حکم داده است که فرمان اجرایی ترامپ «تبعیض‌آمیز نیست» و اجرای آن قانونی است.

XS
SM
MD
LG