لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

دیدارهای ترامپ و مشاورانش؛ ادامه تظاهرات در شهرهای آمریکا


دونالد ترامپ با شماری از مشاوران و چهره‌های سیاسی دیدار کرده؛ بنا بر گزارش‌ها در این دیدارها در مود اقدامات بعدی او گفت‌وگو شده‌است. همزمان شماری از شهرهای بزرگ آمریکا همچنان صنحه تظاهرات مخالفان رئیس‌جمهوری منتخب است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

کلیان کانوی، مدیر ستاد انتخاباتی آقای ترامپ، به خبرنگاران گفته است او در حال انجام برنامه‌ریزی و اقداماتی با هدف انتخاب اعضای دولت خود است. به گفته این مقامِ ستاد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، انتخاب و اعلام رئیس دفتر کاخ سفید، امری قریب‌الوقوع است.

خانم کانوی در عین حال می‌گوید رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان، رینس پریبوس، یکی از نامزدهای دریافت پست‌های کلیدی در دولت دونالد ترامپ است.

آقای پریبوس به‌تازگی گفته‌ بود رقابت میان ترامپ و هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات او، بسیار شدید بود ولی معترضان ترامپ باید نتیجه انتخابات را بپذیرند.

خود ترامپ نیز روز شنبه در توئیترش نوشت «زمانی فوق‌العاده در زندگی 'همه' مردم آمریکا فرا رسیده‌است. ما متحد خواهیم شد و پیروز می‌شویم، پیروز می‌شویم، پیروز می‌شویم».

همزمان، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، در اظهاراتی تازه، جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال ایالات متحده را دلیل شکست خود نامیده‌است.

به گزارش رسانه‌های داخلی آمریکا، او به شماری از اهداکنندگان کمک‌های مالی به کارزار انتخاباتی‌اش گفته است، اقدام کومی برای انجام تحقیقات تازه در مورد موضوع ایمیل‌های او، جلوی پیشروی کارزارش و شتابی که در اقبال به آن ایجاد شده بود، را گرفت.

جیمز کومی چند روز پیش از انتخابات در نامه‌ای به کنگره آمریکا، بدون ارائه جزئیاتی گفته بود اف‌بی‌آی در حال تحقیق دوباره در مورد پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون و استفاده او از سرور شخصی است. این پرونده قبل‌تر، از نظر قضائی، بسته شده بود. در نهایت اندکی پس از آن نامه، آقای کومی گفت در ایمیل‌های تازه هم چیز خاصی پیدا نشده‌است.

طی روزهای گذشته تظاهرات مخالفان دونالد ترامپ در شماری از شهرهای بزرگ آمریکا ادامه داشته‌است. روز شنبه راهپیمایان، همچنان در شهرهای لوس‌آنجلس، نیویورک و یا شیکاگو تجمع کردند. چند هزار نفر از تظاهرکنندگان نیز به سوی «ساختمان ترامپ» در منهتن حرکت کرده‌اند.

عمده تظاهرات بدون تنشی خاص و مسالمت‌آمیز انجام شده‌است.

معترضان به آقای ترامپ، پس از پیروزی او در انتخابات و معرفی‌اش به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب در چند شهر عمده و بزرگ آمریکا دست به تظاهرات زده‌اند. راهپیمایان نگران هستند که رئیس‌جمهوری آینده‌ی آمریکا، حقوق مدنی شهروندان، از جمله مهاجران، اقوام و تبارهای ساکن در ایالات متحده، دگرباشان یا باورمندان را نادیده بگیرد.

خود آقای ترامپ در گفت‌وگویی که پس از پیروزی‌اش با روزنامه وال‌استریت جورنال داشته، سخنان و شعارهای دوره رقابت‌هایش با کلینتون را دلیل پیروزی خود توصیف کرده است. در عین حال اما می‌گوید رویکرد مثبت‌تری در پی می‌گیرد و خواستار کشوری‌است که مردم در آن همدیگر را دوست داشته باشند. آقای ترامپ گفته راه کاستن از تنش‌ها ایجاد مشاغل و موقعیت‌های کاری بیشتر برای شهروندان است.

XS
SM
MD
LG