لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

سخنگوی ترامپ: منع ورود فقط از «کشورهای تروریستی» است


دونالد ترامپ برای بازی گلف به اسکاتلند رفته است
دونالد ترامپ برای بازی گلف به اسکاتلند رفته است

سخنگوی دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهموری آمریکا، می‌گوید منظور او از منع ورود مسلمانان، تنها از «کشورهای تروریستی» است.

هوپ هیکس، سخنگوی آقای ترامپ، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، پنجم تیر ماه این موضوع را گفته و خود دونالد ترامپ نیز گفته است مسلمانان از کشورهایی «با فعالیت‌های تروریستی قوی» باید برای ورود به آمریکا «شدیدا تحت بررسی» قرار گیرند.

شبکه خبری بلومبرگ نیز می‌گوید ترامپ در مصاحبه‌ای در جریان بازی گلف در اسکاتلند، گفته است «من می‌خواهم تروریست‌ها خارج (از آمریکا) باشند. من می‌خواهم آدم‌هایی که افکار پلیدی دارند، بیرون بمانند. من محدوده‌ای از کشورهای تروریستی خاص را مشخص می‌کنم و ما همه می‌دانیم آن کشورهای تروریستی کدام هستند.»

آقای ترامپ در مصاحبه‌های پنجم تیر ماه خود به روزنامه «دیلی‌میل» گفته است از نظر او ساکنان «کشوررهای تروریستی»، «حتی شدیدتر تحت بررسی» قرار خواهند گرفت، ولی در نهایت ممکن است اجازه ورود به آمریکا را دریافت کنند.

در گفته‌های ترامپ و سخنگوی او اشاره‌ای به نام کشور خاصی نشده‌است. دولت آمریکا، دولت ایران را «بزرگ‌ترین» حامی تروریسم می‌داند. در گزارش سالیانه ایالات متحده، سوریه و سودان نیز در این فهرست قرار دارند. ایران این اتهام‌های را رد کرده و می‌گوید آمریکا با «حمایت عملی از رشد افراط‌گرایی و تروریسم و چشم بستن بر حمایت‌های مالی و سیاسی گسترده عربستان سعودی و دیگر متحدانش» به این موضوع دامن زده است.

خود ترامپ در فروردین ماه گذشته، در جریان یک سخنرانی برای کمیته روابط عمومی آمریکا–اسرائیل (آیپک)، ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» نامید.

نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در پی حملات کالیفرنیا توسط زوجی مسلمان، که گفته می‌شود تحت تاثیر افکار افراطی قرار گرفته‌ بودند، و نیز در پی کشتار در کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو، خواستار منع ورود مسلمانان شده است. عاملان اصلی هر دو حمله زاده آمریکا بودند و هنوز مدرکی به دست نیامده که آنها مستقیما از گروه‌های خارجی در این مورد دستوری گرفته باشند یا رابطه مستقیمی با آنها داشته‌اند. [در اینجا و اینجا بیشتر بخوانید]

گفته‌های ترامپ در مورد «منع ورود» با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شده است؛ از رئیس‌جمهوری آمریکا تا برخی چهره‌های ارشد حزب جمهوری‌خواه در میان منتقدان قرار دارند.

نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه طی هفته‌های گذشته چندین بار برداشت‌های متفاوتی از مسئله «منع ورود» و برخی دیگر سیاست‌های خود ارائه کرده‌است.

XS
SM
MD
LG