لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

دونالد ترامپ «آماده ارائه برنامه‌های خود» در مناظره دوم می‌شود


ترامپ تاکید کرده قصد ندارد در جریان مناظره تازه، آن‌طور که قبلا گفته بود، به زندگی خصوصی بیل کلینتون و روابط فرازناشویی او بپردازد
ترامپ تاکید کرده قصد ندارد در جریان مناظره تازه، آن‌طور که قبلا گفته بود، به زندگی خصوصی بیل کلینتون و روابط فرازناشویی او بپردازد

چهره‌ها و سیاستمداران حامی دونالد ترامپ می‌گویند او مشغول «آماده‌سازی جدی» خود برای مناظره دوم با هیلاری کلینتون است و مناظره پیش‌رو نه بر انجام حملات، که بر ارائه برنامه‌های سیاسی نامزد جمهوری‌خواه متمرکز خواهد بود.

رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، از حامیان اصلی ترامپ، به روزنامه واشینگتن‌پست گفته است «مناظره پیش‌رو، کاملا با قبلی فرق خواهد کرد. مطمئن هستم که دونالد [ترامپ] در تعامل با مردم به مراتب بهتر از هیلاری [کلینتون] عمل خواهد کرد».

راب موک، رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، نیز ۱۵ مهر ماه به خبرنگاران گفت این ستاد انتظار دارد ترامپ «به مراتب بهتر خود را برای مناظره آماده کند» و «به حملات شخصی و تندی که قبلا به انجام آن‌ها تهدید کرده بود، دست نزند».

شماری از منتقدان، از جمله در ستاد انتخاباتی آقای ترامپ، می‌گویند نامزد حزب جمهوری‌خواه برای مناظره نخست با هیلاری کلینتون خود را آماده نکرده بود.

دونالد ترامپ خود در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک‌پست تاکید کرده قصد ندارد در جریان مناظره تازه، آن‌طور که قبلا گفته بود، به زندگی خصوصی بیل کلینتون (همسر نامزد حزب دمکرات) و روابط فرازناشویی او بپردازد.

آقای ترامپ پیش از این گفته بود وقتی خانم کلینتون در مورد نحوه رفتار با زنان از او انتقاد کرده بود می‌خواست روابط فرازناشویی بیل کلینتون را مطرح کند «ولی تصمیم گرفتم این کار را نکنم چون دختر آن‌ها در میان جمعیت شاهد مناظره بود». او سپس گفته بود در مناظره بعدی این موضوع را پیش خواهد کشید.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید ترامپ در روزهای اخیر، به‌طور چشم‌گیری از سخنرانی‌های بداهه، دوری و از انجام مصاحبه‌هایی مکرر خودداری کرده و حتی نگارش توئیت‌های ارسالی از سوی او نیز تغییر کرده و به نظر می‌رسد ستاد انتخاباتی‌اش نوشتن یا ویرایش آن‌ها را بر عهده گرفته است.

در عین حال مایک پنس، معاون آقای ترامپ، که مناظره «موفقی» را با تیم کین، معاون خانم کلینتون پشت سر گذاشته‌است، گفته برخی آرای پیشی رئیس او دگرگون شده‌است. آقای پنس که در دو روز گذشته در شمار بیشتری از برنامه‌های رسانه‌ای ظاهر شده، می‌گوید نظر نامزد حزب جمهوری‌خواه در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان عوض شده‌است. مایک پنس در جریان گفت‌وگویی با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، در پاسخ به پرسش در مورد تمایل ستاد ترامپ برای «ممنوعیت ورود همه مسلمانان» گفته بود «البته که چنین چیزی نیست».

البته نامزد حزب جمهوری‌خواه خود شخصا هنوز این گفته‌ها را پس نگرفته‌است. پیش از این دونالد ترامپ در جریان سخنانی در مورد پاره‌ای از مسائل جنجالی، از جمله کشیدن دیوار در مرز مکزیک، موضوع ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا را مطرح کرد. این گفته‌ها انتقادهایی را از جمله در میان جمهوری‌خواهان همراه آورد. او سپس گفت به دنبال ممنوعیت ورود شهروندان کشورهایی‌ست که «سابقه تروریستی» دارند.

در وب‌سایت ستاد انتخاباتی نامزد حزب جمهوری‌خواه، هنوز بیانیه‌ او با عنوان «بیانیه‌ای در ارتباط با ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان» موجود است که تاریخ آن به هفت دسامبر سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد.

XS
SM
MD
LG