لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

ترامپ می‌گوید بگذارید چین شناوری «که ربوده را برای خودش نگه‌ دارد»


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در پست توئیتری تازه‌ای، بار دیگر چین را مخاطب قرار داد و با اشاره به موضوع زیردریایی بدون سرنشین ایالات متحده که چین آن را «توقیف» کرده، می‌گوید «بگذارید شناور ربوده‌شده را برای خودشان نگه دارند».

او می‌گوید «باید به چین بگوییم، [شناور] بی‌سرنشینی که ربوده‌است را نمی‌خواهیم. بگذارید برای خودشان نگه دارند!».

طی ساعت‌های گذشته و پس از اعلام خبر توقیف شناور آمریکا، آقای ترامپ در نخستین پست توئیتری‌اش که به موضوع می‌پرداخت نیز چین را به «دزدیدن» شناور تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا در آب‌های بین‌المللی متهم کرده و گفته بود «شناور را از آب گرفته و در اقدامی بی‌سابقه به چین برده‌اند».

وزارت دفاع ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد نیروی دریایی چین، یک شناور زیردریایی بی‌سرنشین آمریکا را از آب گرفته‌ و توقیف کرده‌است. دولت آمریکا خواستار بازپس‌گیری آن شده بود.

چین می‌گوید «برای جلوگیری از ایجاد خطر برای رفت‌وآمد کشتی‌ها در دریای جنوب چین» این زیردریایی را از آب گرفته بود و پس از آن‌که مشخص شد به ایالات متحده تعلق دارد، تصمیم گرفته آن را «از طریق مناسب بازگرداند».

دریای جنوب چین، یکی از مراکز اصلی بحران‌ها و تنش‌های سیاسی سال‌های گذشته بوده‌است؛ در حالی‌که از یک سو پکن در تلاش برای افزایش نفوذ خود در آن است، متحدان آمریکا در منطقه بارها نگرانی و اعتراض خود را به اقدامات چین ابراز داشته‌اند.

پیش از این، پنتاگون گفته بود زیردریایی بدون‌سرنشین توقیف‌شده، مشغول انجام فعالیت‌های علمی، به‌طور مشخص در مورد اندازه‌گیری دما و شوری آب بوده‌است. وزارت دفاع چین، آمریکا را به ارسال شناورهایی که هدف آن‌ها جمع‌آوری اطلاعات نظامی‌ست، متهم کرده بود.

در حال حاضر پنتاگون می‌گوید با مقام‌های چینی برای بازگرداندن این شناور به تفاهم رسیده‌است.

دونالد ترامپ، در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از منتقدان سرسخت سیاست‌های پولی و اقتصادی چین بود. برخی اقدامات و نظرات او، پس از پیروزی در انتخابات، با واکنش رسمی پکن روبه‌رو شده‌است. در مرکز آن نیز موضوع تایوان، گفت‌وگوی تلفنی بی‌سابقه طی دهه‌های گذشته با رئیس‌جمهوری آن کشور، و ابراز پرسش‌هایی در مورد لزوم پایبندی ایالات متحده به سیاست «چین یکپارچه» قرار دارد. چین، تایوان را بخشی از کشور خود می‌‌داند. تایوان، رئیس‌جمهوری و پارلمان انتخابی دارد و صاحب ساز و کار سیاسی و قضائی و اقتصادی مجزا از چین است؛ در عین‌حال در حال حاضر دولتی آن را رهبری می‌کند که مخالف سیاست‌های نزدیکی بیش از حد به چین قلمداد می‌شود.

XS
SM
MD
LG