لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

ترامپ می‌گوید راه‌حل «یک کشور» را هم در مورد اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌پذیرد


دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو
دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پی دیدار خود با نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است او «هر راه‌حلی» که اسرائیل و فلسطینی‌ها «با آن کنار بیایند» را می‌پذیرد؛ چه به تشکیل دو کشور، چه تشکیل یک کشور بیانجامد. دبیر کل سازمان ملل و تشکیلات فلسطینی واکنش نشان داده‌اند.

طی سال‌های گذشته و دوره‌های ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها، واشینگتن همواره سیاست مبتنی بر ایجاد «دو کشور» مستقل اسرائیل و فلسطین در کنار هم را دنبال کرده‌است.

تلاش‌های روسای جمهوری پیشین آمریکا در این مورد بی‌نتیجه بوده‌است.

اکنون سخنان دونالد ترامپ نشان‌دهنده رویکردی تازه از سوی دولت آمریکا و کنار گذاشتن پافشاری بر تشکیل «دو کشور» است.

آقای ترامپ ۲۷ بهمن ماه، پس از نخستین دیدار خود در مقام رئیس‌جمهوری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است «من هم به [تشکیل] دو کشور نگاه می‌کنم و هم یک کشور. من با هر راهی که دو طرف به آن تمایل داشته باشند، کنار می‌آیم».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال می‌گوید مایل به تلاش برای ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است، اما تاکید کرده این موضوع نیاز به مصالحه در هر دو طرف دارد و در نهایت آن‌ها هستند که به مفاد توافق احتمالی میان خود دست پیدا خواهند کرد.

آقای ترامپ در عین حال از اسرائیل خواسته است «برای مدتی» شهرک‌سازی‌های خود را متوقف کند. او همچنین در مورد انتقال سفارت‌خانه ایالات متحده از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس گفته است مایل است چنین شود؛ و با دقت این موضوع را بررسی می‌کند: «با دقت زیاد. تا ببینیم چه پیش آید».

نخست‌وزیر اسرائیل نیز در نشست خبری همراه آقای ترامپ گفته است صلح میان طرف‌ها در صورتی ممکن است، که فلسطینی‌ها «کشور یهودی» را به رسمیت بشناسند و نیز کنترل کرانه غربی رود اردن، در نهایت در دست اسرائیل باشد.

واکنش‌ها

دبیرکل سازمان ملل متحد ۲۷ بهمن ماه گفته است هیچ راه‌حل جایگزینی برای تشکیل دو کشور مستقل وجود ندارد. آنتونیو گوترش، که برای دیداری به قاهره، پایتخت مصر رفته، گفته است «هیچ راه‌حل جایگزینی در مورد وضعیت بین فلسطینی‌ها و اسرائیل وجود ندارد؛ به جز راه‌حل تشکیل دو کشور و ما باید دست به هر کاری بزنیم تا به این هدف دست پیدا کنیم».

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز گفته او همچنان بر تشکیل دو کشور مستقل برای پایان‌دادن به بحران میان دو طرف پایبند است.

دفتر آقای عباس در بیانیه‌ای گفته است او با گفته‌های آقای ترامپ در مورد توقف شهرک‌سازی‌ها، از جمله در بخش اشغالی بیت‌المقدس/اورشلیم موافق است اما همچنان تاکید دارد که دو کشور مستقل باید شکل گیرد.

مقام‌های تشکیلات فلسطینی، پیش از دیدار آقایان ترامپ و نتانیاهو نیز خواستار آن شده بودند که تعهد به تشکیل دو کشور مستقل رها نشود.

پیش از دیدار رهبران آمریکا و اسرائیل یک مقام دولتی در واشینگتن به خبرگزاری رویترز گفته بود ترامپ از هدف نهایی برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت می‌کند؛ حتی اگر راه‌حل ایجاد دو کشور مستقل، عملی نشود.

XS
SM
MD
LG