لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

تاکید ترامپ بر بررسی پیشینه مسلمانان آمریکا


دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه که در پی کشتار اورلاندو، بار دیگر خواستار منع ورود مسلمانان شده بود، بر یکی دیگر از نظرات جنجالی خود نیز تاکید کرده و می‌گوید شاید وقت بررسی پیشینه مسلمانان آمریکا فرا رسیده است.

او افزوده است «دیگر کشورها هم این کار را می‌کنند؛ به اسرائیل نگاه کنید یا به دیگر کشورها. آنها این کار را انجام می‌دهند و موفق هم هستند. من از مفهوم پیش‌داوری متنفرم، ولی ما باید از عقل سلیم استفاده کنیم، و باید از آن استفاده کنیم… باید از مغزمان استفاده کنیم… ما واقعا باید بززسی پیشینه را در نظر بگیریم. باید خیلی جدی آن را در نظر بگیریم».

ترامپ نظر مشابهی را در دسامبر گذشته، پس از حملات سن‌برناردینو توسطی زوجی مسلمان که گفته می‌شود تحت تاثیر عقاید افراطی قرار گرفته بودند، مطرح کرده بود.

او ۲۴ خرداد ماه نیز بر لزوم «ممنوعیت ورود» مهاجران و مسلمانان «تا زمانی که جلوی تهدید گرفته شود» تاکید کرد.

این نظرات که پس از کشتار کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو باز هم مطرح شده‌اند، از جمله ایده‌های جنجالی نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌روند که با انتقادها و واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

علاوه بر چهره‌های حزب دمکرات، مانند هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری، اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه مانند پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نیز گفته این سخنان به سود آمریکا نیست.

خانم کلینتون می‌گوید گفته‌های ترامپ نشان می‌دهد او نباید به مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده برسد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نیز بدون اشاره مستقیم به نام ترامپ گفته اظهارات او «بازتاب آرمان‌های دمکراتیک ما نیست. این (پیشنهادها) باعث امنیت بیشتر ما نخواهد شد، بلکه باعث نا امنی خواهد شد.»

عمر صدیق متین، عامل کشتار اورلاندو زاده ایالات متحده در خانواده‌ای افغانستانی‌تبار بود.

اوباما حادثه اورلاندو را «اقدامی تروریستی» و «زاییده تنفر» توصیف کرده؛ او مجددا خواستار کنترل فروش اسلحه و ایجاد محدودیت در دسترسی به آن شده‌است.

انتخابات آمریکا برای گزینش رئیس‌جمهوری تازه، هشتم نوامبر برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG