لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

واکنش ترامپ به هجوم کامیون در برلین و قتل سفیر روسیه در آنکارا


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، ساعاتی پس از هجوم کامیون در بازارچه کریسمس در برلین که چندین کشته برجای گذاشته، در بیانیه‌ای، «تروریست‌های اسلام‌گرا» را مسئول این حمله معرفی کرد.

او در توئیتر خود نیز وقایع آلمان، قتل سفیر روسیه در آنکارا و تیراندازی در سوئیس را «حملات تروریستی» نامیده‌است.

دونالد ترامپ ۲۹ آذر ماه در بیانیه‌ای در مورد هجوم کامیون به بازارچه کریسمس در برلین گفته است «ما به یاد قربانیان و عزیزانی که امروز در حمله تروریستی برلین کشته شدند هستیم و برایشان دعا می‌کنیم» و افزوده است «غیرنظامیان بی‌گناه در حالی‌که خود را برای جشن کریسمس در خیابان‌ها آماده می‌کردند، به قتل رسیده‌اند».

ترامپ می‌گوید «داعش و دیگر تروریست‌های اسلام‌گرا، به‌عنوان بخشی از جهاد جهانی خود، به قتل مسیحیان در جوامع و مکان‌های مقدسشان ادامه می‌دهند».

او تاکید کرده، باید با کمک «شرکای دوست‌دار آزادی» به حیات «تروریست‌ها و شبکه‌های منطقه‌ای و جهانی آن‌ها» خاتمه داد.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در پستی در توئیتر نیز گفته است «امروز حملاتی تروریستی در ترکیه، سوئیس و آلمان رخ داد؛ فقط بدتر می‌شود. جهان متمدن باید [طرز] تفکرش را عوض کند».

در شامگاه دوشنبه هجوم کامیونی به مردمی که در یک بازارچه کریسمس در برلین گرد آمده بودند، به دست‌کم ۹ کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشته‌است. پلیس برلین گفته این حادثه را به عنوان «یک حمله تروریستی» بررسی می‌کند ولی هنوز هویت مهاجمان و دلیل آن را به طور رسمی اعلام نکرده‌است.

هجوم کامیوم در برلین به‌یادآورنده حمله‌ای‌ست که در تابستان گذشته در شهر نیس فرانسه روی داد. در جریان آن یک شهروند فرانسویِ تونسی‌تبار، با حمله به جمعیتی که برای تماشای جشن باستیل جمع شده بودند، ۸۶ نفر را کشت. کمی بعد، گروه موسوم به «حکومت اسلامی» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در روز دوشنبه سفیر روسیه در آنکارا، که به بازدید یک گالری هنری رفته بود نیز در برابر مردم هدف گلوله یک مهاجم جوان قرار گرفت و ساعتی بعد نیز به دلیل جراحات وارده، جان خود را از دست داد. رئیس‌جمهوری روسیه هدف از این حمله را «اخلال» در همکاری میان مسکو و آنکارا بر سر سوریه معرفی کرده‌است.

وقایع روز دوشنبه اما محدود به ترکیه و برلین نبود و زوریخِ سوئیس نیز صحنه تیراندازی بوده‌است. تیراندازی در زوریخ در نزدیکی یک مرکز اسلامی رخ داده و در جریان آن دست‌کم سه نفر زخمی شده‌اند. هنوز هویت مهاجمان مشخص نیست و پلیس در جست‌وجوی این افراد است که بنا برگزارش‌ها از محل گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG