لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

سخنگوی کاخ سفید: ترامپ حقوق ریاست‌جمهوری را به امور خیریه می‌دهد


حقوق سالیانه مقام ریاست‌جمهوری آمریکا (دونالد ترامپ) در حال حاضر ۴۰۰ هزار دلار است
حقوق سالیانه مقام ریاست‌جمهوری آمریکا (دونالد ترامپ) در حال حاضر ۴۰۰ هزار دلار است

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است که رئیس‌جهوری ایالات متحده حقوق و مزایای ریاست‌جمهوری را هزینه نخواهد کرد، بلکه آن را به امور خیریه می‌بخشد.

دونالد ترامپ، پیش از پیروزی در انتخابات آمریکا میلیاردری ساکن نیویورک‌ بود که هدایت داد و ستد و بازرگانی در زمینه‌های مختلفی را برعهده داشت. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود از دریافت حقوق ریاست‌جمهوری، در صورت پیروزی، خودداری خواهد کرد.

پس از پیروزی در انتخابات نیز در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس، بار دیگر این سخنان را تکرار کرد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید نیز ۲۳ اسفند ماه با پرسش خبرنگاران در این مورد روبه‌رو شد و پاسخ داد او حقوق و مزایا را به امور خیریه خواهد داد.

اسپایسر می‌گوید زمان اجرای این کار نیز در پایان سال خواهد بود.

حقوق سالیانه مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در حال حاضر ۴۰۰ هزار دلار است. رئیس‌جمهوری ۵۰ هزار دلار کمک‌هزینه غیرمشمول مالیات هم دریافت می‌کند. حقوق و مزایای این مقام بر اساس قانون، تحت کنترل قرار دارد. دیگر مقام‌های فدرال، از جمله معاون رئیس‌جمهوری، حقوق ثابت ندارند.

حقوق رئیس‌جمهوری آمریکا طی چند صد سال گذشته چندین بار تغییر کرده‌است. برای نمونه در سال ۱۷۸۹، رئیس‌جمهوری ۲۵ هزار دلار دریافت می‌کرد که ۷۰۰ هزار دلار امروز می‌ارزید. صد سال پس از آن این رقم ۵۰ هزار دلار شد که به ارزش پول امروز سالیانه یک میلیون دلار می‌شود. در آغاز سده بیستم -با درنظر گرفتن ارزش پول امروز- حقوق و مزایا به دو میلیون دلار رسید. در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز سقف ۴۰۰ هزار دلار برای آن تعیین شد.

XS
SM
MD
LG