لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

مشاور ارشد ترامپ: شمار نامزدهای پست وزارت خارجه افزایش یافته‌است


کلیان کانوی، از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، می‌گوید شمار نامزدهایی که در فهرست دونالد ترامپ برای در درست گرفتن پست مهم وزارت خارجه هستند، افزایش یافته و او دیدارها و گفت‌وگوهای بیشتری در این رابطه انجام خواهد داد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خانم کانوی ۱۴ آذر ماه به خبرنگاران گفته است ترامپ «همچنان در حال گفت‌وگو با آدم‌های مختلف است. فکر می‌کنم همگی فهرستی که تا کنون وجود داشت را دیده‌اید. فکر می‌کنم مصاحبه‌های بیشتری با شماری بیشتری از نامزدها در راه است».

اشاره مشاور ترامپ به «فهرست» موجود، نام‌هایی‌ست که طی دو سه هفته گذشته بیش از بقیه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده و احتمال معرفی یکی از آن‌ها برای هدایت سیاست خارجی آمریکا، بیشتر برآورد می‌شود. در این فهرست میت رامنی، سیاستمدار ارشد حزب جمهوری‌خواه- رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک- باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا- و ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمات سی‌آی‌ای قرار دارند.

البته نام‌های دیگری نیز مطرح شده است مانند جان بولتون، نماینده پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد.

در میان نام‌های اصلی، آقای رامنی از منتقدان سرسخت ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی بود و آقای جولیانی از جمله نخستین هواداران او، از همان روزهای آغاز رقابت‌ها.

شبکه خبری فاکس، نزدیک به جمهوری‌خواهان آمریکا، می‌گوید در فهرست بلندتر شده‌، احتمالا نام‌هایی مانند رکس تیلرسون، مدیرعامل پیشین شرکت اکسون، و جان هانتسمن، سفیر پیشین آمریکا در چین، قرار گرفته‌اند.

اما خانم کانوی هیچ جزئیاتی در مورد این فهرست بیان نکرده و از تائید یا رد نام‌های مطرح‌شده نیز خودداری کرده‌است. او تنها تاکید کرده که شمار نامزدها از «چهار نفر فراتر رفته است».

مشاور آقای ترامپ گفته است «فهرست نهایی فینالیست‌ها وجود ندارد…. بیشتر از چهار [نفر هستند]، اما چه‌کسی می‌داند چند تا فینالیست در آن قرار دارند؟ این تصمیم مهمی‌ست و نباید برای گرفتن آن عجله کرد».

کانوی، خود پیش از این در گفت‌وگوهایی اظهار داشته بود انتخاب احتمالی میت رامنی برای وزارت خارجه ممکن است با «واکنش شدید» هواداران ترامپ روبه‌رو شود.

از سوی دیگر اما این سیاستمدار کهنه‌کار حزب جمهوری‌خواه، هواداران زیادی نیز در خود حزب دارد؛ حزبی که صاحب اکثریت در کنگره است و در تائید نامزدهای نهایی برای پست‌های دولتی، نقش مهمی بازی خواهد کرد.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، به تازگی در گفت‌وگویی با شبکه ان‌بی‌سی از ژنرال پترائوس حمایت کرده، اما در عین حال مستقیما نگفته او برای وزارت خارجه در نظر گرفته خواهد شد یا ممکن است پست دیگری در دولت آقای ترامپ داشته باشد.

۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا از ۲۰ ژانویه سال آینده هدایت دولت را در دست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG